Byte tank och tankrör och skärmkant
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Tack för kommentarerna!
Jasså där ser man. Tyckte som sagt den grå kändes bra, men har som sagt inte testat den under någon längre period tidigare. Har det blossat upp fort igen, Mazd? Vad hade du täckt den med? Rostskyddsmassa eller färg? Kanske blir att återgå till gula grunden då. Kan nämna att jag fått tillbaka rost även med denna färg, men jag tror att ofta handlar det om andra orsaker som att man inte fått bort 100%, eller att det rostar inifrån.
Är sugen på att göra en test med plåtbitar som jag målar med olika färg som jag sedan lägger ute i regnet, och kanske dessutom saltar lite för att provocera.
Jo tanken var fint lackad med silverfärg, som nästan ser ut som ren metall.
Jasså där ser man. Tyckte som sagt den grå kändes bra, men har som sagt inte testat den under någon längre period tidigare. Har det blossat upp fort igen, Mazd? Vad hade du täckt den med? Rostskyddsmassa eller färg? Kanske blir att återgå till gula grunden då. Kan nämna att jag fått tillbaka rost även med denna färg, men jag tror att ofta handlar det om andra orsaker som att man inte fått bort 100%, eller att det rostar inifrån.
Är sugen på att göra en test med plåtbitar som jag målar med olika färg som jag sedan lägger ute i regnet, och kanske dessutom saltar lite för att provocera.
Jo tanken var fint lackad med silverfärg, som nästan ser ut som ren metall.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Jag använde Hagmans grå 1K grund ganska mycket innan jag fastnade för den fula gula. Har använt den grå lite här och var och målat över med lite olika tex tröskelskydd, underredsmassa (F40) och 1K lack på sprayburk. Missförstå mig rätt, Hagmans grå är inte sämre än någon annan 1K grund, men den fula gula är mycket bättre.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Efter att pärlan fått vara i bruk ett tag och lösa lite logistiska problem, är den nu åter i garaget på operationsbordet.
Hade tänkt spara lackeringen till ett senare tillfälle, då jag fortfarande känner mig lite osäker med spruta på egen hand, men kanske inte kan låta bli. Om jag gör allt förarbete klart är det ju dumt att inte köra hela vägen.
Här är lite bilder från kvällen:
Hade tänkt spara lackeringen till ett senare tillfälle, då jag fortfarande känner mig lite osäker med spruta på egen hand, men kanske inte kan låta bli. Om jag gör allt förarbete klart är det ju dumt att inte köra hela vägen.
Här är lite bilder från kvällen:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Ser väldigt bra ut!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Ett ypperligt fint jobb Speedo
Så kul att se att några (minst två) av oss är så noga med finishen.
Så kul att se att några (minst två) av oss är så noga med finishen.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 340
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Underbart kommer säkert bli kanonfint
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
OM....nu någon av trodde att jag skulle vara en "finishman", så vill jag bara säga: No No
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Det är så härligt med Speedos "så nära nyskick som möjligt"-inställning!
Ögongodis!
Ögongodis!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Oj, jag hade ju inte lagt upp dom sista bilderna på projektet! Jag var hyfsat less när allt var klart, kan jag säga. Andra gången jag håller i sprutan själv. Tidigare har antingen min kompis fått göra det, eller så har jag kört mindre delar med 2k färg i sprejburk.
Fast jag tyckte att jag mer eller mindre byggt ett lackbås inne i garaget, så nog for det färgdamm lite överallt ändå. Blev inte så katastrofalt som förra gången det hände, men krävdes en hel del sanering. Ljusa bänkar som blivit "rosa" osv, och fick torkas med förtunning.
Men nu känns det ju skönt med ingen synlig rost varken över eller (nästan) under bilen. Den körs väldigt lite nu men går perfekt dom turer man tar!
Kan dessutom nämna att jag besiktigade för nån månad sedan, UA! Besktningsmannen var imponerad. Det enda han kunde anmärka något på var att skivorna bak inte såg så fina ut, men det är jag ju fullt medveten om.
Fast jag tyckte att jag mer eller mindre byggt ett lackbås inne i garaget, så nog for det färgdamm lite överallt ändå. Blev inte så katastrofalt som förra gången det hände, men krävdes en hel del sanering. Ljusa bänkar som blivit "rosa" osv, och fick torkas med förtunning.
Men nu känns det ju skönt med ingen synlig rost varken över eller (nästan) under bilen. Den körs väldigt lite nu men går perfekt dom turer man tar!
Kan dessutom nämna att jag besiktigade för nån månad sedan, UA! Besktningsmannen var imponerad. Det enda han kunde anmärka något på var att skivorna bak inte såg så fina ut, men det är jag ju fullt medveten om.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Så jäkla snyggt!!! Bra jobbat.
Färgdamm, ja...
Färgdamm, ja...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).