det finns nog något nyare på mx6.com, men här var det nog 2008.
Har inte skrivit några uppdateringar än men kan skvallra lite här....lr vad säger ni?
Under helgen som var så var tanken att bilen skulle bli turbolös och redo för besiktning.
Hann dock inte så långt.
För det första så stod bilen åt fel håll för att jag skulle kunna hissa upp den säkert.
Jag fyllde på vätskor där det behövdes (lite vatten), kopplade in MS boxen och laddade batteriet i bilen samt mappningsdatorn.
Det gick inte så bra med mappburkens batteri, det vill inte ta laddning
Nu en vecka senare så har det fortfarande inte tagit laddning. Datorn är gammal men batteriet är hyffsat nytt.
Aja, mappen som ligger i borde funka så jag drog runt motorn med starten för att få igång oljan.
Sedan startades bilen, drog igång väldigt fint.
Gick och kollade i motorutrymmet för att se så att allt såg schysst ut....det var en stråle bensin där som absolut inte
ska vara där. Sprang fort som fan och stängde av motorn.
Det var slangen till BTR'en som var slut så det var lika bra att byta till orginal soppasystem.
OBS, BTR'en som jag använder vid turbo körning är inte samma som orginal, det är en weber med anslutningen rakt ner vilket
gör att slangen blir böjd.
När soppa systemet var bytt och orginal ECU var inkopplad så vred jag på nyckeln igen och lika fint som innan hoppade motorn igång.
Sedan blev det en liten provtur
Kändes hur skönt som helst att sitta bakom ratten på mazdan igen
Turbo, turbo-avgas m.m. var fortfarande på.
Mazdan parkerades på uppfarten vänd åt rätt håll och pallades upp.
Många turbodelar försvann och flera org. delar monterades.
Flexröret på org. system läckte och lagades temporärt innan förra besiktning. Den lagningen var bara tät under ca 1 dag.
Ett nytt flexrör köptes på biltema samt en böj för jag kom inte ihåg hur det såg ut när jag stod i butiken.
Delarna svetsades ihop en bra bit från bilen så det blev en delning som kommer att vara svetsad till nästa besiktnings omgång.
Denna gång orkar jag inte montera bort slangen som matar turbon med olja så jag ska blockera banjo kroppen istället.
Delar till detta skaffade jag i går. Köpte även olja, oljefilter och glykol.
Jag har även köpt en ny koppar bricka till dräneringspluggen. Orginal brickan var ganska platt osv.
Nu har jag alltså alla delar jag behöver för att göra mazdan helt redo inför besiktning och arbetet ska göras i helgen.