Då var det dax igen..
Re: Då var det dax igen..
Härligt! Bra att det var så relativt enkelt ändå. Hur fick du till slut lös "kolven" i lyftaren?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Då var det dax igen..
Precis...Mazd skrev:Hur fick du till slut lös "kolven" i lyftaren?
Hur var det Mazd, du hade aldrig haft löst det där på din 2.2i?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Då var det dax igen..
Nope. Enda gången jag har haft "akut" ventilklapper i 2,2:an var när topplockspackningen gick. Ny packning och oljebyte så blev det tyst igen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Då var det dax igen..
När man tagit bort ventilkåpan och har vipparmsbryggarna synliga så är det väldigt enkelt att se vilken el vilka lyftare som låter, är bara att känna vilken vippa som glappar. I mitt fall så var det bara en på insugssidan och det var säkert mellan 3-5mm glapp. Det går inte att ta bort el sätta tillbaka fel mot kamaxeln utan det enda man behöver vara noga med är att vipparmarna ligger rätt mot ventilerna, sen är det bara att dra åt. Själva lyftarna som sitter i ett litet hus inuti vipparmsbryggan är bara att dra ut med en tång. På lyftaren är det sedan ett lite hål i botten och ett på mitten, den fungerar som en backventil helt enkelt med en liten kula. Trodde jag skulle lyckas blås upp den med tryckluft då det ger 10x så högt tryck än oljetrycket i motorn men den satt fast. La den då i ett bad med t-röd där den fick ligga en dygn, kunde sedan dra upp kolven med en näbbtång. Körde sedan i lite wd40 och blåste med tryckluften, tryckte in den och blåste ut den kanske 10ggr innan den gick lätt igen. När man sedan ska montera tillbaka lyftaren i "huset" så är det en fördel om man häller i en skvätt olja där för att få tryck snabbare. Oljan tar sig inte in där speciellt snabbt vilket gör att det knackar ett bra tag (kan ta 30-60min) innan man får tryck, då är det lätt att tro att man misslyckats
Det här är lika enkelt som att byta termostat och mkt lättskruvat. Nu kan bilen stå i dagar och vid kallstart så tickar det inte det minsta Motorn låter som ny helt enkelt och känns super!
Det här är lika enkelt som att byta termostat och mkt lättskruvat. Nu kan bilen stå i dagar och vid kallstart så tickar det inte det minsta Motorn låter som ny helt enkelt och känns super!
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: Då var det dax igen..
Låter ju helt kanon det där
Hmm... nu skulle man nästan gjort en "guide" av det, typ "Fix av knackande lyftare på 2.2i 12v" eller nåt för folk som snubblar över forumet i jakt på lösning av detta problem.
Hmm... nu skulle man nästan gjort en "guide" av det, typ "Fix av knackande lyftare på 2.2i 12v" eller nåt för folk som snubblar över forumet i jakt på lösning av detta problem.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Då var det dax igen..
Ja, det är ju rätt många som har bekymmer med knack/tickningar i sina Mazdor vad man ha förstått. Kan även nämna att jag bytte ventilkåpspackningen när jag rev isär mest p ga att den var otät redan från början. Har man inget läckage där så finns det egentligen ingen anledning att byta den då den är gjord i mjukt gummi.
626 2.2i 12v 4wd -92
Re: Då var det dax igen..
Ok... fast har man aldrig haft lös ventilkåpan sedan bilen var ny (kring 1990) så kan det nog vara en bra idé att byta packningen efterssom gummit då nog hunnit bli ganska hårt och stelt. Värt att notera att vi kommit fram till i en annan tråd är att original packning är det som gäller om man vill att det skall hålla tätt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!