Sida 3 av 3

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: lör 22 okt 2016, 09:23
av Mazd
Sorry datadavid! I och E! ska det naturligtvis vara. Vet inte vad jag fick för hjärnsläpp igår. Men du hittade ju bra bilder att gå efter, så nu ska det nog bli bra ändå.

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: lör 22 okt 2016, 21:58
av datadavid
Det blev bra :) en ventil har börjat ticka efter bytet, men bilen går ju fint, så det bör ju inte vara pga närkontakt med kolv.. släpper väl efter en varmkörning.

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: sön 23 okt 2016, 09:18
av Mazd
Det är säkert bara en av de hydrauliska lyftarna som tickar. Det brukar bli så när bilen stått ett tag, och som du skriver så kan det mycket väl släppa efter ett tag. Lyftarna på 16v är ganska sorgliga. De har små invändiga backventiler (kula och fjäder) som kan hänga sig vid minsta smuts och då håller inte lyftaren trycket utan slår ihop vid varje ventilöppning. Därav ljudet. Irriterande, men motorn brukar gå bra ändå.

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: ons 26 okt 2016, 08:00
av Speedo
Mazd, visst är det samma konstruktion på 12v?

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: ons 26 okt 2016, 09:30
av Mazd
Både ja och nej. Lyftarna på 12v är också hydrauliska, men är mycket mindre för de sitter i vipparmar. Vet inte exakt utförande på dessa lyftare för jag har aldrig plockat ut och undersökt någon.

Lyftarna på 16v är mycket större, ca 30mm i diameter, och kammarna trycker direkt på lyftarna.

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: sön 06 nov 2016, 11:11
av Speedo
Ok, hade ingen aning faktiskt att det förhöll sig på det viset...