mazdalover skrev:byt grejerna. bakaxel balken är samma på alla förutom på 4wd och 4ws
Det var ett tag sedan jag var inne på forumet. Har just besiktat min vita 626 8v 2.0 5d snikmodell med svarta kofångare. Eftersom bakaxelbalk och länkarmar var svårt rostskadade åkte jag till en billig verkstad som svetsade detta, samt gjorde nya baljor, lagade en bit på en tröskel och en bakre dragögla som bogserats av. Trösklar och golv fixades förra hösten. Nåväl. Ingen anmärkning på rost.. Var rädd att dom skulle knacka på fjäderfästena bak, som lagades för 10 år sen. Dock blev det anmärkning på parkeringsbroms och ojämn bromsverkan bak 0,7 resp. 1.1. Annars inget. Har aldrig fått ngn anmärkning på framvagn sedan jag köpte den 1990. Jag är helnöjd. Låter en mekonomenverkstad släcka felen. Bilen har gått klanderfritt 24.290 mil.
Clean67
Ahh, du hade den sen den var ny ja. Trummor eller skivor bak? Parkeringsbromsen är ju vanligt på våra bilar pga. de eländiga armarna som rostar och kärvar.
Vad gick svetsjobbet på? Sånt kan dra iväg rätt ordentligt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!