Sida 3 av 10
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Postat: fre 19 nov 2010, 17:03
av Mazd
Nya Mazdan har haft lite otur med vänstra spindelleden också. Den är ganska nyligen bytt. Den pressas ju i länkarmen och den har inte fastnat ordentligt utan suttit löst och klämt sönder gummidamasken. Efter gnäll från bilprovningen har någon tryckt i spindelleden och säkrat den på plats med ett par svetspunkter. Men då var gummidamasken redan trasig så nu är det fullt med skit i spindelleden. Så den ska bytas när jag ändå håller på med de här grejerna.
En kul grej med denna bilen är en Webasto bensinvärmare med timer. Fungerande enligt säljaren. Har inte testat den ännu. Frestande att flytta över till firmabilen och ha glädje av när jag min vana trogen sover vid diverse färjelägen. Värmaren sitter under batterihyllan och tillsammans med ABS:en så gör den vänstra sidan av motorrummet till en mardröm.
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Postat: sön 21 nov 2010, 19:04
av Mazd
Har fått något skit... Illamående, risig i kistan, värk i kroppen och lite febrig. Duger varken till att meka Mazda eller snickra. Släpade mig ändå iväg till Linköping idag och hämtade beställda reservdelar.
Har gjort en sammanställning över projektets reservdelskostnader så här långt.
Spindelled 420kr
Drivknut 1440kr
Fördelarlock 248kr
Rotor 68kr
Tändkablar 269kr
Tändstift 216kr
Luftfilter 80kr
Oljefilter 55kr
Summa reservdelar 2796kr
Bilen gav jag som sagt 4900kr för, så totalsumman är 7696kr. Det kan man leva med.
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Postat: sön 21 nov 2010, 22:22
av Speedo
Helt klart...
Hmm... drivknuten, är den helt ny eller är det "utbytes" (renoverad) ungefär som med OK.? Är en ganska saftig slant, och det är ju därför man vill byta damask i tid...
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Postat: mån 22 nov 2010, 10:31
av Mazd
Tror att det är en helt ny. Det var i alla fall inte tal om pant eller att lämna in någon stomme. Jo, det är helt klart onödiga pengar att inte hålla koll på damaskerna. Hade gärna sparat in 1440 spänn. Extra surt är det att jag har en helt ny knut på hyllan, och dessutom två kompletta drivaxlar till förfogande på 16v:n, men ingen som passar ABS. Hade man haft en svarv och dessutom kunnat använda den...
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Postat: mån 22 nov 2010, 18:23
av Speedo
Ja, otur.... hmm, ABS finns nästan uteslutande bara på 2.2:orna? Tror bara jag sett 2.2:or med ABS logga iaf...
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Postat: mån 22 nov 2010, 23:04
av mazdalover
finns på alla motoralternativ. 90b fick det som tilbehör har jag för mig. har hört ryckten om att 90b fick det som standard men har ej kunnat bekräfta det. frågan är har du abs Speedo?
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Postat: mån 22 nov 2010, 23:06
av mazdalover
är inte din nya Mazda en 90b mazd??? du har iallafall 90b lamporna bak.
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Postat: tis 23 nov 2010, 08:35
av Mazd
Tror att du har rätt mazdalover! Är inte så hemma på hatchbacks och deras kännetecken. Antog att det var en 90a för att jag tyckte mig se att den togs i trafik i Sverige i Maj 1990, men det behöver ju inte betyda något. Är det någon som vet "chassienummerbrytpunkten"? (Kom att tänka på att kylarfläkten starar när man jordar kabeln till givaren och det skulle visst också vara ett tecken på att det är den senare versionen.)
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Postat: tis 23 nov 2010, 13:53
av mazdalover
min 90a togs ut i trafik 91 så det varierar. ska forska lite med brytpunkterna
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Postat: tis 23 nov 2010, 14:52
av Mazd
Det vore bra mazdalover!
Tvättade hatchbacken som hastigast i en halv minusgrad och snö och blåst. Tänkte främst spola ur hjulhusen fram, för jag anar rostmässiga otrevligheter i fjäderbenstornen fram. Körde fast på gräsmattan där jag stått och tvättat. Höll på ett bra tag fram och tillbaka innan jag kom loss och då hade jag mer skit i hjulhusen än det var där från början. Ut med högtryckstvätten i snön igen och börja om.
Fram sitter det utslitna dubbfria vinterdäck 185/65-14 på svarta ej orginal plåtfälgar. Bak sitter det en annan sorts dubbfria 185/70-14. Dragsterstuk.
Är hatchbackarna lägre än kombimodellerna???