Sida 3 av 9
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: fre 16 nov 2012, 14:28
av Speedo
Ok... men hittade du något i spjällhuset då som kan förklara felet och reaktionen vid knackning?
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: fre 16 nov 2012, 16:46
av Mazd
Nja... Inte direkt, men det var massor med skit överallt. En gissning är att skulle det kunna vara så mycket skit på och runt primärspjället så att det inte stänger helt och skiten på spjället hindrar flöde i de vacuumhål som sitter vid spjällkanten. Svårt att förklara hur jag menar. Kort sagt; igensatt med skit.
Har kört ca 4 mil utan problem idag... Ska till Tyskland nästa vecka så då blir det en riktig provtur.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: fre 16 nov 2012, 19:45
av Speedo
Jo, jag tror jag förstår hur du menar... Och kanske knackningen gjorde att spjället for tillbaka sista biten.
Vore ju verkligen bra för GY (Golden Years)-världen om du lyckades hitta lösningen på ett av de få mysterierna med just GY (Golden Years).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: lör 17 nov 2012, 10:08
av Mazd
Precis vad jag menar Speedo. Flera av vacuumhålen sitter precis vid kanten av primärspjället när det är stängt, så om det bygger på för mycket skit på spjället eller om spjället är lite öppet så hindras flödet i vacuumhålen.
En (minst) oil catch can ska det bli har jag bestämt. På ventilationsslangen från ventilkåpan till luftsnorkeln. Det måste göra underverk för att hålla spjällhuset rent, och lite renare (bättre) förbränning får man väl på köpet även om det kanske inte märks. Det optimala vore väl en separat oil catch på PCV-ventilslangen också förstås... Har studerat olika lösningar men har inte tänkt färdigt än.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: mån 19 nov 2012, 14:10
av Speedo
Hmm... det här med "oil catch" känner jag faktiskt inte igen. När/var har det diskuterats?
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: fre 23 nov 2012, 15:58
av Speedo
Mazd, hade du någon mer beskrivning av "Oil Catch" ?
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: fre 23 nov 2012, 21:21
av Mazd
Vi har inte diskuterat oil catch cans här, men jag insåg behovet av det när jag rengjorde spjällhuset.
Det är en liten behållare samlar upp oljan och skiten som följer med vevhusventilationen så att man inte får olja och skit i insugsluften. Så får man ibland tömma oil catch:en (i stället för att elda upp oljan i motorn.)
Ang. felet på 2,2:an så körde jag ca 170 mil denna veckan, och felet uppstod bara två gånger. Första gången räckte det med att varva upp motorn, så blev det bra igen. Andra gången höll felet i sig flera mil tills jag kunde stanna och stänga av motorn. När jag startade efter några minuter var allt ok. Så mysko!
Mazdalover tror att det beror på oxid vid tomgångsjusteringen, och att det räcker med att lossa (öppna) justerskruven lite. Jag tycker inte att felet skulle komma och gå så markant och bli bra när man knackar på spjällhuset. Men mazdalover brukar veta vad han snackar om och det skadar ju inte att försöka.
Men egentligen känns det som om det är någon smuts som ligger löst (eller olja) och som av luftdraget åker upp och täpper till någonstans. Eventuellt vid just tomgångsjusteringen. Och att det släpper när man knackar, eller stänger av motorn så att luftdraget slutar. (Jag tyckte att det var massor av olja i en av luftkanalerna i spjällhuset när jag demonterade det.)
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: sön 25 nov 2012, 21:16
av Speedo
Aha.... Hmm, vad är det för "tomgångsjusteringsskruv" ? Tycker mig ha läst tidigare att "tomgången styrs av datorn och går ej att justera". I övrigt så låter det med oxid mycket troligt faktiskt. Har du testat? Kan man skruva ut den helt och rengöra? Är det nån form av luftskruv eller styr den något elektriskt?
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: mån 26 nov 2012, 07:10
av Mazd
Ja precis, lik förbaskat sitter där en justerskruv. Det är väl någon grovjustering, kanske, så får datorn sköta finliret??? Den är "plomberad" med vit färg. Det är en luftskruv. Skruva ut helt och rengöra är precis vad jag ska testa till att börja med.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: mån 26 nov 2012, 12:57
av Speedo
Börja med att dra den i botten och räkna exakt antal varv. Men det hade du säkert redan tänkt göra.