Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
En helt annan sak som jag reagerade på igår... Höll på att plocka tillbaka inredning i bilen efter golvlagningen, och jag märkte att det luktade ovanligt gott i bilen. En svag, trevlig, fräsch doft. Och det tog ett tag innan jag kom på att det var eucalyptus-oljan som jag använt för att avskräcka möss.
Kan absolut rekommendera eucalyptus som bildoft. Det funkar dock inte hundra mot möss, men en viss reducering av besöken har jag tyckt mig märka.
Väldoften kan ju förstås komma sig av att jag själv inte befunnit mig i bilen på länge. Kanske borde duscha?
Kan absolut rekommendera eucalyptus som bildoft. Det funkar dock inte hundra mot möss, men en viss reducering av besöken har jag tyckt mig märka.
Väldoften kan ju förstås komma sig av att jag själv inte befunnit mig i bilen på länge. Kanske borde duscha?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Vad härligt med en levande kombi igen! Även om jag inte hunnit med hälften av de reparationer som jag planerat att göra i vinter så är på gott humör.
Lite pinsamt vid uppstarten igår. Runt runt på startmotorn men ingen tändning. Hade haft loss fästet till tändspolen för att komma åt fjäderbenets muttrar och vid återmontering missat en lite undanskymd kontakt med 8 stift. Kollade vid tändspolen efter glömda kontakter två gånger utan att hitta felet, och hällde i 5 liter soppa i tanken för säkerhets skull. Vid tredje kollen vid tändspolen såg jag den lösa kontakten. Klantigt.
Nu är det lackrengöring och vaxning. Ska skjuta ett par hål i bakluckan också från insidan tänkte jag. Styling liksom.
Lite pinsamt vid uppstarten igår. Runt runt på startmotorn men ingen tändning. Hade haft loss fästet till tändspolen för att komma åt fjäderbenets muttrar och vid återmontering missat en lite undanskymd kontakt med 8 stift. Kollade vid tändspolen efter glömda kontakter två gånger utan att hitta felet, och hällde i 5 liter soppa i tanken för säkerhets skull. Vid tredje kollen vid tändspolen såg jag den lösa kontakten. Klantigt.
Nu är det lackrengöring och vaxning. Ska skjuta ett par hål i bakluckan också från insidan tänkte jag. Styling liksom.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Ah... låter härligt. Jo, lite dramatik hör till
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
alltid trevligt med kombi
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Mazd!
Du har verkligen gjort ett snyggt jobb!
Värt att uppmäksamma, då du gör så mycket för att låta en av våra GY (Golden Years) leva vidare.
Heder och Tack för det!
Det ska bli mycket intressant att se hur länge våra Godingar orkar vara Bruksbilar.
Samlarvärdet kommer ju att bestå.
Du har verkligen gjort ett snyggt jobb!
Värt att uppmäksamma, då du gör så mycket för att låta en av våra GY (Golden Years) leva vidare.
Heder och Tack för det!
Det ska bli mycket intressant att se hur länge våra Godingar orkar vara Bruksbilar.
Samlarvärdet kommer ju att bestå.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Tack för dom orden 2x626! Lite uppmuntran hjälper alltid till att hålla inspirationen levande.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Inte konstigt att det inte blir så mycket gjort för mig i verkstaden egentligen...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Härlig bild! Bäst jag inte visar den för dottern som älskar att rida och som vill ha egen häst
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Vad bra det är att ha ett par GY (Golden Years) stående! Behövde nya fästen till bakre kofångaren på 2,2-kombin. Det är ganska tidsödande att göra nya för det krävs mycket inpassning. Gjorde det på 16v-kombin för typ 10 år sedan, och de ser ut att hålla några år till. Härligt att få nytta av det arbetet två gånger! Bara att bulta loss och flytta över fästena från RH-röd till SQ-röd kofångare.
Har man en GY (Golden Years) kombi med drag, så går det väldigt bra att nödlaga trasiga fästen till bakre kofångaren genom att dra ett par långa buntband runt kofångaren och dragbalken. Det blir förvånansvärt stadigt tack vare kofångarens styrningar i kanterna, och det ser inte så illa ut som det låter. Framför allt så tappar man inte kofångaren...
Har man en GY (Golden Years) kombi med drag, så går det väldigt bra att nödlaga trasiga fästen till bakre kofångaren genom att dra ett par långa buntband runt kofångaren och dragbalken. Det blir förvånansvärt stadigt tack vare kofångarens styrningar i kanterna, och det ser inte så illa ut som det låter. Framför allt så tappar man inte kofångaren...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Var ett tag sedan jag hade lös min kofångare, så jag kommer faktiskt inte ihåg exakt hur dessa fästen såg ut...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!