Sida 3 av 5

Re: Dog under färd!

Postat: tor 12 jan 2017, 22:02
av Speedo
Jaaaa, den lever!! Återstår att köra den riktigt varm dock.

Så här ser gamla och nya modulen ut i jämförelse, och med monteringsinstruktioner och kylpasta som inte fanns där innan.
IMG_1377.JPG
Visad 8921 gånger
Kan föresten nämna att fast det står "Beru Germany" så står det "made in China" på kartongen. Så kineserna kör säkert natt pass och säljer vid sidan om till lokala kanaler. Skulle absolut tro att den billiga via AliExpress fungerar.
IMG_1379.JPG
Visad 8920 gånger

Re: Dog under färd!

Postat: tor 12 jan 2017, 22:11
av 2x626
Härligt !
Jag kan ju inte förneka att det skulle kännas riktigt tragiskt om Just Du skulle vara den förste att "ge upp" !
Nu kan du återigen känna stolthet och glädje över ditt fina rostjobb. :thumbup: :thumbup:

Re: Dog under färd!

Postat: fre 13 jan 2017, 01:03
av Speedo
Tack, 2x626! Ja nu hoppas jag på lite tur med besiktning jag tänkte beställa snart osv. Sedan kan jag meddela alla att vad som än händer så stänger jag inte ner forumet.

Mazd: hade du också kylpasta till den nya modulen du köpte? Denna bättre värmeavledning kanske är ett försök att fixa denna svaghet på dessa bilar? Dvs, den kanske går varm skadas...

Re: Dog under färd!

Postat: fre 13 jan 2017, 10:43
av Mazd
Nej, jag kan inte minnas någon kylpasta. Men baksidan på modulen var en metallyta, va? Är denna yta "heatsink":en där man ska ha kylpastan, eller vad?

Allt som hjälper till att kyla el-grejer uppskattas. Kanske vore bra att plocka bort tändmodulen och behandla med kylpasta? Är kylpasta förresten något som används allmänt till elektronik och går att få tag på? Har inte hört talas om det förutom vid svetsning och det är nog inte samma kylpasta, eller?

Många frågetecken runt detta för min del. Upplys mig.

Funderar för övrigt på att skaffa en extra tändmodul att ha med som reserv i bilen. Kan man åka runt med en extra generator så...

Och allvarligt talat: Om du skulle ge upp din "GY (Golden Years)", Speedo, så gör inget dumt och förhastat. Lägg ut lite markduk eller lyxa till det med stenplattor och ställ bilen där på bockar. Du har ju egen mark där jag gissar att ni har tänkt att stanna i många år. Sedan kan du ta bilen i bruk igen den dagen som du har tid och möjlighet.

Re: Dog under färd!

Postat: fre 13 jan 2017, 13:55
av Speedo
Stämmer att baksidan har en metallplatta. Denna metallplatta läggs då mot en motsvarande platt del i fördelaren, som fungerar som kylfläns/heatsink/heatspreader. Kylpastan används för att fylla ev. små ojämnheter i ytorna så att värmeöverföringen maximeras. Denna kylpasta är jättevanlig inom elektronik, speciellt till processorer i datorer. Finns tex på Kjell: https://www.kjell.com/se/sok?query=kylpasta
(Det till svets är nog något helt annat). Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man förlänger livslängden om man monterar kylpasta. Det som förvånar mig lite dock är varför denna komponent skulle generera så mycket värme. Sedan blir väl hela fördelaren rätt ordentligt varm av motorn? En annan intressant sak är också skillnaden på baksidan av Mitsubishi (original) och Beru. På Mitsu är det en "fördjupning" som ju gör att kontaktytan blir väsentligt mycket mindre. Se bild:
Klicka för att se bägge. Överst är den gamla.
Klicka för att se bägge. Överst är den gamla.
Visad 8910 gånger
Jag tror absolut på att köpa en tändmodul för 229kr och ha liggandes faktiskt. Speciellt om man har mer än en av dom här bilarna ;)

Du har rätt i att jag inte skall göra något förhastat. Som du nämner skulle kanske kunna gå, men vi har egentligen bara en lite större hustomt. En sak som slog mig också var att den skulle hamna i din ägo, på ett eller annat sätt...

Re: Dog under färd!

Postat: fre 13 jan 2017, 16:06
av Mazd
Din omtanke värmer, Speedo. (Och din "GY (Golden Years)" är välkommen här i samlingen om du ger upp den. Men det vore roligare om du fortsatte. Mycket roligare!)

Tack för info om kylpasta. Kanske är idé att behandla sin tändmodul.

Re: Dog under färd!

Postat: fre 13 jan 2017, 18:22
av 2x626
Men Speedo!!
Jag finns ju på bara halva avståndet från Den där i Söderköping !!
Å jag har ju bara tre Mazdor från 89-90 å fyrtal är ju mer värt än triss !! :geek: :geek:
Åsså kan jag berätta att jag löst förvaringen av min GY (Golden Years) 4x4, genom att lägga ut en presening på på grannens mark och ställt den där.

PS Åsså har jag en riktig Hund! Ingen Pudel ! DS

:D :D :D

Re: Dog under färd!

Postat: fre 13 jan 2017, 23:20
av Speedo
Hehe... 8-) Jag kommer göra ett försök att behålla Mazdan ett tag till ialla fall.. Frågan är vilka standardfel som lurar runt hörnet nu när den passerat 21000mil? Generatorn? Det som fortfarande inte är bra är avgasläckage från avgasflätan (tror det orsakade att lambdavärdet låg på övre gränsvärdet) fjäderbenslagringarna bak som fortfarande är mysteriskt lösa. Sen har jag ju skärmkanten kvar och hur har ni gjort med nederkant på era dörrar? Här rostar det friskt och har börjat krypa runt över till utsidan och upp...

Vad gäller modulen så är problemet med original modulen är som sagt att den är försänkt i mitten och det blir nog för mycket för att kylpastan skall kunna verka där, då kylpastan skall vara i tunna lager. Konstigt att dom tillverkat den på det sättet om nu värmeavledningen är viktig.

Re: Dog under färd!

Postat: lör 14 jan 2017, 09:57
av Mazd
Det rostar friskt i dörrarna här också, trots att jag emellanåt fyllt i rostskydd. Förb. dubbelplåt!

Och Speedo; Det brukar alltid vara så att det dyker upp många fel samtidigt. Det är Murphys lag. Så har det varit för mig i alla fall. Och ibland kan man köra nästan hur länge som helst utan ett enda problem. Åtminstone med en "GY (Golden Years)".

Re: Dog under färd!

Postat: lör 14 jan 2017, 15:16
av datadavid
Är tändmodulen död borde det väl dyka upp som felkod? LMM dök upp som felkod när den pajade på min bil!