Det där var verkligen mycket intressant, mazd. Medan jag läste ditt inlägg så tänkte jag just att det skulle bli väldigt intressant att höra vad som hände om du satte tillbaka originalfjädrarna. Jag har nämligen en annan teori om varför den blev hög i baken. Hur kan jag ha det? Jo jag har nämligen varit med om exakt samma sak, på Mazdan. Bara några år efter jag köpt den. Så här var det:
Jag hade ett konstigt sidoglapp i ena bakhjulet, som kändes när bilen stod still och man ryckte i däcket. Jag frågade alla i min omgivning (vet inte om det var innan jag fått kontakt med dig?). Ingen hade någon bra idé. Det var ju inte glapp i någon led, länkarm eller hjullager. Inte ens besiktningen märkte av det. Men det kluckade ordentligt när man kände på "rätt sätt". Mazda hade inget tips att ge heller, men en annan bilmek sa att det kunde bli glapp i själva stötdämparen. Så det var det enda jag hade att gå på och min kompis som skruvar mycket bil skulle hjälpa mig. Det beställdes nya dämpare från mekonomen, som råkade vara av märket Monroe. Dock inga fjädrar, eft.ersom dom var helt okey. Sagt och gjort, flyttade över mina gamla fjädrar till dom nya Monroe dämparna, och monterade.
Till min förvåning så blev bilen, precis som för dig, betydligt högre bak, så den lutade framåt! Med original fjädrarna! Dessutom kan jag nämna att den även blev mycket hårdare. Mycket märkligt tyckte min kompis, men då hade jag inte annat att göra än att även byta fram. Har för mig att varje dämpare kostade 1500kr, så såpass kul var det inte. Men det byttes fram, och då blev den högre även där...
Så, hur kan den blivit högre, trots samma fjädrar? Min teori är att det har med längden på fjäderbenet att göra, och att tillverkaren av någon anledning har gjort det lite längre. Det är alltså inte stötdämparen i sig, utan fjäderbenet. Och var det samma i ditt fall, så hade du nog blivit överraskad om du haft kvar dom gamla fjädrarna och bytt till dom för att upptäcka att den fortfarande var lika hög...
Så vad hände med mitt mystiska glapp? Jag tror faktiskt att det blev kvar men att jag förträngt det och slutat känna. Varför ingen påpekade att det kunde vara fjäderbenslagringen vet jag inte, för det är vad jag tror nu...
Sedan jag körde ett tungt lass sten på släp för ett par år sedan har nu bilen "satt sig" i baken, och lutar nu lite bakåt istället. Det är därför jag vill byta fjädrar nu för att jag tänker att fjädrarna blivit hoptryckta av att jag lastade för tungt. Eller kan det vara något annat?