Re: Bakaxelbalk
Postat: sön 29 okt 2017, 07:23
Måste fylla på lite i den här tråden. Jacki och jag byter fönster hos en herre som tidigare jobbat med varmförzinkning, och då fick jag tillfälle att ta reda på en grej som jag funderat över. När man varmförzinkar smågrejer typ spik, så lägger man dem i speciella snurr-bara behållare med öppningar. Efter zinkbadet så snurras behållaren så att överflödigt zink slungas ut. Man lär så länge man lyssnar.
Om vi söker oss tillbaka till ämnet så sade min kund också att trots alla bad med avfettning och syra innan zinkdoppningen, så tjänar man på att förbereda det man ska varmförzinka för bästa resultat. Som exempel tog han just bildelar med rostskyddsbehandlade hålrum och färg och underredsmassa. Så en begagnad bakaxelbalk bör nog läggas i blöt i lösningsmedel ett bra tag om den är rostskyddad invändigt, och utvändigt så är det inte fel att blästra den. Även om man hör till det lyckliga fåtal som har en sprillans bakaxelbalk i kartong så är det nog ändå bäst att blästra innan varmförzinkning.
Om vi söker oss tillbaka till ämnet så sade min kund också att trots alla bad med avfettning och syra innan zinkdoppningen, så tjänar man på att förbereda det man ska varmförzinka för bästa resultat. Som exempel tog han just bildelar med rostskyddsbehandlade hålrum och färg och underredsmassa. Så en begagnad bakaxelbalk bör nog läggas i blöt i lösningsmedel ett bra tag om den är rostskyddad invändigt, och utvändigt så är det inte fel att blästra den. Även om man hör till det lyckliga fåtal som har en sprillans bakaxelbalk i kartong så är det nog ändå bäst att blästra innan varmförzinkning.