Sida 4 av 5

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Postat: tor 06 maj 2010, 19:56
av Mazd
De senaste 626 kombi jag hittade på blocket låg mellan 3000 och 5500 kr... Jag bjöd 6439 kr och det accepterade ägaren direkt. Han verkade mest bara vilja bli av med den då den inte gick igenom besiktningen och snart får körförbud. Jag får den nyskattad och det är ju värt 1700 spänn.

Nu står 16v:n långtidssjukskriven på marktäckväv parallellt med vedbodsgaveln (jag har mätt). Ser prydligt ut.

Hämtar 2,0:an på Söndag kväll.

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Postat: fre 07 maj 2010, 18:53
av Speedo
Okey. Spännande. Kul med bilaffärer i den här prisklassen. Du får en bil som gått under 10k mil för priset av en service på en nyare bil. :o

Såg den föressten ut att bara ha gått drygt 8000mil? Brukar ju synas på ratt, pedaler, växelspak och hur pigga strålkastarna ser ut.

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Postat: fre 07 maj 2010, 20:20
av Mazd
Har faktiskt inte tittat närmare på den... Bara konstaterat att den ser ovanligt frisk ut i dörrar och skärmkanter bak för att vara så gammal. Bra matt i lacken är den och har svarta kofångare, så det är ingen läckerbit... Än så länge!

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Postat: sön 09 maj 2010, 10:07
av Speedo
Blir nog bra, håll oss uppdaterade!

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Postat: sön 09 maj 2010, 20:01
av Mazd
Nu är den hemma... Har ännu inte lyft på huven.

Väldigt basic och avskalad för att vara 626. Manuella vevar till rutor. Enkla stolar utan justerbara sidostöd. Enkel textil i inredningen.

2,0i-motorn känns överraskande bra.

Miltalet hade jag missuppfattat, det är niotusensjuhundranågonting.

Dekalen från -89 i bakrutan säger: "NYA 626 HERRGÅRDSVAGN Helt enkelt för fin och bra för att kallas kombi" Tror att jag ska ha kvar den.

Ska bli spännande att kolla över den ordentligt!

Förutom bilprovningens åsikter om bakbromsar och oljeläckande motor så finns även en trasig drivknutsdamask med som ett bra att veta. Och så ska det förstås bli en ny kamrem plus vanlig service med olja, alla filter och nya tänddelar och kanske växellådsolja.

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Postat: sön 09 maj 2010, 21:55
av Speedo
Jo, en polare har en -88, 8v, och med vevar. Väldigt driftsäker dock, aldrig varit nåt strul med motorn. Hur är det med el-styrda speglar och farthållare på den där?

Det var en fin dekal du fick med där. Kanske något solblekt med åren, eller?

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Postat: mån 10 maj 2010, 04:15
av Mazd
Inga el-extravaganser alls, förutom en knapp som låser/låser upp bakluckan, vilket är nästan nödvändigt då centrallås saknas (eller inte fungerar). Det är den mest spartanska "GY (Golden Years)" som jag sett.

Vaknade innan klockan fyra i dag. Full av förväntan... :D

Börjar på en egen tråd om den här bilen under "Projekt".

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Postat: tis 11 maj 2010, 12:17
av DCXXVI
Har märkt att de med svarta kofångare i regel är mindre utrustade än vad dessa bilar brukar vara. Var det nån slags budgetvariant som erbjöds som alternativ?

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Postat: tis 11 maj 2010, 16:51
av Speedo
Var det inte -90 det blev lackade kofångare som standard? Lackade backspeglar var nog alltid tillval däremot, precis som vingen på kombikupén.

Re: Kraftlös, vibrerande motor

Postat: tis 11 maj 2010, 20:44
av DCXXVI
Speedo: Det har du säkert rätt i, men jag menar de som all plast i fronten och baktill är svart. Min kofångare fram har en svart list men är lackerad under, likadant bak och har svarta längs sidorna. Sen finns ju de som är helt svarta och det var de jag menade :) De jag sett med vevar istället för el-hissar har i alla fall sett ut så.