Sida 4 av 10

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: tis 23 nov 2010, 15:01
av mazdalover
kombin är längre combicupen och sedanen. cupen är kortast

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: tis 23 nov 2010, 18:41
av Mazd
Men höjden då? Hatchbacken verkar ha mindre markfrigång... Eller helslut fjädrar... Eller så har rostholken sjunkit ner över fjäderbenen. :D (Kanske inte något att skoja om.)

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: tis 23 nov 2010, 22:11
av Speedo
Yes, jag har ABS, men dock inget ABS emblem på bakluckan. Kan tyda på standard från 90b.

Kan tycka att markfrigången borde vara densamma på alla. Var iof ganska kass på min också innan stötdämpar bytet...

Jo, Mazd har väl samma baklyktor som jag (90b). Men hur såg 90a baklyktorna ut? Det var väl inte den mörktonade varianten?

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: ons 24 nov 2010, 14:55
av mazdalover
dom mörka baklamporna är 88-90a japp

Bild

om bbcode inte funkar så är här en länk till en bild på min garaget sida där man ser färgskilnaden på 90a lampor och 90b rampen på bagageluckan
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=499577

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: tor 25 nov 2010, 18:43
av Mazd
Ja, det är bara att inse att min rostholk är en -90b.

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.

Postat: fre 26 nov 2010, 18:49
av 2x626
Mazd!
Ja skottning är inte spec kul, du måste ha en traktor!
Men nu till den här tråden.
När du kom på att det gick att slå loss bara yttre knuten, fanns det ingen låsning alls på axeln? Typ seegersäkring el nåt?
Se din mail också1

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.

Postat: lör 27 nov 2010, 10:49
av Mazd
Drivaxeln är låst i den yttre knuten med en fjädrande stålring som ligger i ett spår i änden av den splinesade delen av axeln. När axeln tryckts tillräckligt långt i knuten finns det plats för stålringen att fjädra ut och då är axeln låst.

Det krävs en hel del kraft i sidled för att få stålringen att tryckas ihop så att man kan få loss knuten. Likaså är det inte helt kul att få på knuten igen. Jag knackade med kopparslägga och det gick till slut.

Det står i verkstadsböckerna att man ska byta den fjädrande stålringen när man tar loss knuten. Det gjorde jag för det följde med en ny stålring med nya knuten. Jag såg dock ingen åverkan på den gamla stålringen.

Lycka till!

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.

Postat: tor 02 dec 2010, 08:07
av Mazd
Har inte gjort något med rostholken på några dagar förutom att hissa upp och plockat av de udda hjulen. Ska lägga på en uppsättning vinterhjul som jag fick med 8v:n. Det är jättegamla regummerade vinterdäck, men de har mycket mönster och dubb i behåll och alla fälgarna är orginal och däcken är rätt i dimension. Får inte ha så höga krav ibland.

Alla hjulen är stumfrusna efter tvätten, så jag reagerade på en pöl med flytande vätska vid höger bakhjul igår. Det visade sig vara bromsoket som läckte ganska ordentligt. Förre ägaren nämnde att oken bak var bytta för inte allt för länge sedan, och jag gissar att han gått på samma nit som jag gjorde med jättebilliga ok från Biltema. (Och jag som ondgör mig över folk som inte fattar bättre än att köpa skitbilliga fönster från Polen och intalar sig själva att det är lika bra som superbra grejor från Tyskland. Och allt bara för att spara en slant på kort sikt. :roll: Snålheten bedrar visheten.)

Att gummit i Biltema-oken är värdelöst det ser man med blotta ögat efter ett år, men frågan är om "stommen" är av samma dåliga kvalité? Det ska finnas ett bra och prisvärt företag i Norrköping som renoverar bromsar. Frågan är om det är någon idé att låta dem renovera Biltema-ok???

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.

Postat: tor 02 dec 2010, 09:03
av 2x626
Jag har valt bort Biltema när det gäller den typen av delar efter att ha gått på för många nitar. Däremot har jag bara bra erfarenheter av Mekonomen. När det gäller ok, så brukar jag "renovera" dom själv en gång och byta nästa gång. Renovering behövs ju oftast eftersom de kärvar och om jag då plockar ner dom helt och hållet och använder ett 800-papper samt en massa rostlösare, så får dom gå till nästa gång.
Åsså måste jag passa på att berätta att här har det inte skruvats någonting alls sedan sist. När termometern envisas med att visa mellan 15 och 24 minusgrader så blir jag så trött. :thumbdown: :thumbdown:

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.

Postat: tor 02 dec 2010, 18:30
av Mazd
Är lite inne på en reparationssats också... Men det är inte temperatur för sådant pyssel. Blev visserligen ganska härdad förra vintern, så jag skottar snö med liv och lust och har fått hem en ny variatorrem på skotern...