Rostlagning på Hatchbacken
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Lite har hänt i alla fall; Nya länkarmar har jag fått hem och rostskyddat. Baljorna är också svarta och kladdiga både utan och innan och sidofästen till kofångaren finns på plats. kofångarens misshandlade vänstra fäste är riktat. Draget har faktiskt fått lite hammarlack på den synliga delen. Bakaxelbalken har jag gått över med Perago-"trissan" som numera kan betraktas som utsliten. Dålig hållbarhet för 299 spänn, eller beror det på mängden rost??? Funderar i alla fall på om man inte skulle kunna bygga något liknande som Peragon själv. Nu ska allt torka lite. Sedan ska draget på så att jag har något att lyfta i när jag fortsätter framåt under rostholken.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Rostlagning på Hatchbacken
gooooooood
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Låter mycket bra! Jag har själv lite dåligt samvete att jag inte rört nåt på bilarna på ett halvår. Håller på att renovera groventrén/tvättstugan, och det tar all tid nu...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Nu är kofångaren och draget på plats. Kofångaren blev inte helt 100 trots att jag riktade det skadade fästet, den hänger lite lägre på vänstersidan, men det ser inte alltför illa ut så det får vara tills vidare.
Nu ska jag fixa vidare med bakaxelgrejerna och några akuthål i hjulhusen som jag hittade. Det lär inte bli lika fuktigt i kupén i framtiden...
Och så golvet fram och ett bromsrör och ombesiktning - a walk in the park - Nja, det lär nog ta sin tid.
Nu ska jag fixa vidare med bakaxelgrejerna och några akuthål i hjulhusen som jag hittade. Det lär inte bli lika fuktigt i kupén i framtiden...
Och så golvet fram och ett bromsrör och ombesiktning - a walk in the park - Nja, det lär nog ta sin tid.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Dom flesta hade nog skrotat bilen, men du kämpar vidare! Rosten har svårt att skrämma dig ordentligt verkar det som...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Visst är det tungt med rost. Men jag har ju bättre möjligheter än de flesta att tampas med rosttrollen, så då finns det ingen anledning att ge, upp förutom lättja och möjligen tidsbrist. Våra pärlor är så enastående ur mekanisk synvinkel så det lönar sig att byta lite plåt ibland.
En liten stund spenderades i verkstaden och jag hann med att fixa ett hål i bakaxelbalken och kolla läget vid dess infästningar i rambalkarna. Lite svetsjobb blir det där också på vänstra sidan, men inte så mycket.
En liten stund spenderades i verkstaden och jag hann med att fixa ett hål i bakaxelbalken och kolla läget vid dess infästningar i rambalkarna. Lite svetsjobb blir det där också på vänstra sidan, men inte så mycket.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Jag är inte "skade"glad på ngt sätt utan jag är bara så innerligt tacksam, och inte så lite förvånad, över att jag hittills inte behövt bry mig om rost överhuvudtaget och det beror absolut inte på att jag är noga med tvätt och allmän skötsel av mina bilar. Jag är faktiskt ganska slarvig med sån't och min 2.2 HGV har aldrig varit i närheten av ngn x-tra underedsbehandling.
Va' ni är duktiga, som bl a med hjälp av svets, håller liv i våra GY (Golden Years)!
Va' ni är duktiga, som bl a med hjälp av svets, håller liv i våra GY (Golden Years)!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Jag uppfattar dig inte som skadeglad 2x626. Det är bara att tacka och ta emot om en Mazda inte rostar. Det måste väl bero på klimatet och kanske främst salthalten på vägarna där du bor, eller?
Alla vet ju att japsar rostar, så att inte fler som köper helt nytt kör direkt från bilhallen till en rostskyddsfirma är en gåta. Jag skulle absolut göra det om jag (väldigt hypotetiskt alltså) köpte en sprillans ny bil.
Alla vet ju att japsar rostar, så att inte fler som köper helt nytt kör direkt från bilhallen till en rostskyddsfirma är en gåta. Jag skulle absolut göra det om jag (väldigt hypotetiskt alltså) köpte en sprillans ny bil.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Låter helt otroligt om du inte har nån rost under, 2x626. Antingen är den ordentligt efterbehandlad tidigare i sitt liv, eller så är det som sagt brist på salt. Skulle vara kul att ta en närmare titt under den bilen
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Jag håller med om att det är otroligt.
Eftersom jag köpte den när den gått 600 mil som Demo i Täby, så tror jag inte den har x-trabehandlats ngn gång. Visst är det så att vi har lite salt här i Östersund, så det har ju absolut haft betydelse, men Stockholmsresorna, även vintertid, har varit väldigt många. Besiktarna kommenterar avsaknaden av rost varje år. Men, som jag skrivit tidigare, så har jag nu en fläck på huven och några på bakluckan, som bör åtgärdas.
Frågan är bara hur länge resten av Pärlan håller. Att lägga ner tid på att fixa utseendet när det maskinella kanske bara håller 5 år till, känns kanske lite onödigt. Just nu ska jag byta en knut å se'n funkar den hur bra som helst igen.
Hämtade förresten 1,5 kbm, ca 2700 kg, grus igår med just 2,2-an.
(Mazd: det tar för lång tid med Majorskan å vagnen passar båda två)
Jag ska ta några bilder längre fram i sommar när jag spolat rent den under.
Eftersom jag köpte den när den gått 600 mil som Demo i Täby, så tror jag inte den har x-trabehandlats ngn gång. Visst är det så att vi har lite salt här i Östersund, så det har ju absolut haft betydelse, men Stockholmsresorna, även vintertid, har varit väldigt många. Besiktarna kommenterar avsaknaden av rost varje år. Men, som jag skrivit tidigare, så har jag nu en fläck på huven och några på bakluckan, som bör åtgärdas.
Frågan är bara hur länge resten av Pärlan håller. Att lägga ner tid på att fixa utseendet när det maskinella kanske bara håller 5 år till, känns kanske lite onödigt. Just nu ska jag byta en knut å se'n funkar den hur bra som helst igen.
Hämtade förresten 1,5 kbm, ca 2700 kg, grus igår med just 2,2-an.
(Mazd: det tar för lång tid med Majorskan å vagnen passar båda två)
Jag ska ta några bilder längre fram i sommar när jag spolat rent den under.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.