Sida 4 av 8

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Postat: tor 31 maj 2012, 09:12
av Mazd
Lite har hänt i alla fall; Nya länkarmar har jag fått hem och rostskyddat. Baljorna är också svarta och kladdiga både utan och innan och sidofästen till kofångaren finns på plats. kofångarens misshandlade vänstra fäste är riktat. Draget har faktiskt fått lite hammarlack på den synliga delen. Bakaxelbalken har jag gått över med Perago-"trissan" som numera kan betraktas som utsliten. Dålig hållbarhet för 299 spänn, eller beror det på mängden rost??? Funderar i alla fall på om man inte skulle kunna bygga något liknande som Peragon själv. Nu ska allt torka lite. Sedan ska draget på så att jag har något att lyfta i när jag fortsätter framåt under rostholken.

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Postat: tor 31 maj 2012, 10:50
av mazdalover
gooooooood :)

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Postat: lör 02 jun 2012, 21:41
av Speedo
Låter mycket bra! Jag har själv lite dåligt samvete att jag inte rört nåt på bilarna på ett halvår. Håller på att renovera groventrén/tvättstugan, och det tar all tid nu...

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Postat: sön 03 jun 2012, 20:44
av Mazd
Nu är kofångaren och draget på plats. Kofångaren blev inte helt 100 trots att jag riktade det skadade fästet, den hänger lite lägre på vänstersidan, men det ser inte alltför illa ut så det får vara tills vidare.

Nu ska jag fixa vidare med bakaxelgrejerna och några akuthål i hjulhusen som jag hittade. Det lär inte bli lika fuktigt i kupén i framtiden...

Och så golvet fram och ett bromsrör och ombesiktning - a walk in the park - Nja, det lär nog ta sin tid.

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Postat: mån 04 jun 2012, 15:32
av Speedo
Dom flesta hade nog skrotat bilen, men du kämpar vidare! Rosten har svårt att skrämma dig ordentligt verkar det som... ;)

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Postat: mån 04 jun 2012, 20:22
av Mazd
Visst är det tungt med rost. Men jag har ju bättre möjligheter än de flesta att tampas med rosttrollen, så då finns det ingen anledning att ge, upp förutom lättja och möjligen tidsbrist. Våra pärlor är så enastående ur mekanisk synvinkel så det lönar sig att byta lite plåt ibland.

En liten stund spenderades i verkstaden och jag hann med att fixa ett hål i bakaxelbalken och kolla läget vid dess infästningar i rambalkarna. Lite svetsjobb blir det där också på vänstra sidan, men inte så mycket.

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Postat: mån 04 jun 2012, 21:31
av 2x626
Jag är inte "skade"glad på ngt sätt utan jag är bara så innerligt tacksam, och inte så lite förvånad, över att jag hittills inte behövt bry mig om rost överhuvudtaget och det beror absolut inte på att jag är noga med tvätt och allmän skötsel av mina bilar. Jag är faktiskt ganska slarvig med sån't och min 2.2 HGV har aldrig varit i närheten av ngn x-tra underedsbehandling.
Va' ni är duktiga, som bl a med hjälp av svets, håller liv i våra GY (Golden Years)!

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Postat: tis 05 jun 2012, 08:52
av Mazd
Jag uppfattar dig inte som skadeglad 2x626. Det är bara att tacka och ta emot om en Mazda inte rostar. Det måste väl bero på klimatet och kanske främst salthalten på vägarna där du bor, eller?

Alla vet ju att japsar rostar, så att inte fler som köper helt nytt kör direkt från bilhallen till en rostskyddsfirma är en gåta. Jag skulle absolut göra det om jag (väldigt hypotetiskt alltså) köpte en sprillans ny bil.

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Postat: tis 05 jun 2012, 12:25
av Speedo
Låter helt otroligt om du inte har nån rost under, 2x626. Antingen är den ordentligt efterbehandlad tidigare i sitt liv, eller så är det som sagt brist på salt. Skulle vara kul att ta en närmare titt under den bilen :)

Re: Rostlagning på Hatchbacken

Postat: ons 06 jun 2012, 19:49
av 2x626
Jag håller med om att det är otroligt.
Eftersom jag köpte den när den gått 600 mil som Demo i Täby, så tror jag inte den har x-trabehandlats ngn gång. Visst är det så att vi har lite salt här i Östersund, så det har ju absolut haft betydelse, men Stockholmsresorna, även vintertid, har varit väldigt många. Besiktarna kommenterar avsaknaden av rost varje år. Men, som jag skrivit tidigare, så har jag nu en fläck på huven och några på bakluckan, som bör åtgärdas.
Frågan är bara hur länge resten av Pärlan håller. Att lägga ner tid på att fixa utseendet när det maskinella kanske bara håller 5 år till, känns kanske lite onödigt. Just nu ska jag byta en knut å se'n funkar den hur bra som helst igen.
Hämtade förresten 1,5 kbm, ca 2700 kg, grus igår med just 2,2-an.
(Mazd: det tar för lång tid med Majorskan å vagnen passar båda två)

Jag ska ta några bilder längre fram i sommar när jag spolat rent den under.