2,2-kombin går dåligt IGEN
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Det skadar inte med påminnelser, även om saker som verkar självklara. Det skulle vara jag i ett nötskal att skruva ut skruven utan att tänka på det...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Testade idag med mazdalovers idé att backa justerskruven till tomgången ett halvt varv. Tomgången gick upp ca 100 rpm, i övrigt ingen skillnad. Två gånger under dagen gick tomgången ner och var ojämn ändå. Så jag ställde tillbaka skruven som den var innan.
Efter rengöringen av spjällhuset så händer det inte alls lika ofta att tomgången blir för låg och ojämn, däremot har bilen börjat gå mer orent mellan 1600-2200rpm.
Om jag accelererar genom området 1600-2200rpm så går bilen jämnt och bra, men om jag kör i jämn fart inom samma varvtalsområde så går motorn orent. Därför tycker jag att det verkar kunna ha att göra med hur gas-spjällen står.
Ska plocka loss spjällhuset igen och lägga i blöt i diesel ett dygn eller två. Ska mäta på gasspjäll-potentiometern också. Ska också bli intressant att se hur mycket olja och skit det hamnat i spjällhuset efter ca 200 mil.
Efter rengöringen av spjällhuset så händer det inte alls lika ofta att tomgången blir för låg och ojämn, däremot har bilen börjat gå mer orent mellan 1600-2200rpm.
Om jag accelererar genom området 1600-2200rpm så går bilen jämnt och bra, men om jag kör i jämn fart inom samma varvtalsområde så går motorn orent. Därför tycker jag att det verkar kunna ha att göra med hur gas-spjällen står.
Ska plocka loss spjällhuset igen och lägga i blöt i diesel ett dygn eller två. Ska mäta på gasspjäll-potentiometern också. Ska också bli intressant att se hur mycket olja och skit det hamnat i spjällhuset efter ca 200 mil.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Spännande... Du skulle haft en ultraljudstvätt!
Sitter justerskruven i samma "hus"?
Jag kände inte till nån potentiometer (spjällägesgivare)? Men om det finns en sån och den talar om spjäll läget för datorboxen, är den ju klart misstänkt! Går det att komma åt att få in nåt bra kontaktsprej i den?
Sitter justerskruven i samma "hus"?
Jag kände inte till nån potentiometer (spjällägesgivare)? Men om det finns en sån och den talar om spjäll läget för datorboxen, är den ju klart misstänkt! Går det att komma åt att få in nåt bra kontaktsprej i den?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Skiten satt ordentligt så jag fick det inte 100% rent... Långt ifrån.
Justerskruven för tomgångången sitter i spjällhuset och sköter en bypasskanal förbi spjällen (på motsatt sida som tomgångsventilen).
Ska ut och greja med det en stund nu, för jag har inte hunnit tidigare.
Justerskruven för tomgångången sitter i spjällhuset och sköter en bypasskanal förbi spjällen (på motsatt sida som tomgångsventilen).
Ska ut och greja med det en stund nu, för jag har inte hunnit tidigare.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Är ganska så trött på det här, men nu ligger spjällhuset i blöt i diesel. Vore väl f-n om inte det skulle lösa upp skiten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Bara det inte är massa små täta kanaler?
Hur var det med potentiometer, ligger den också i diesel nu?
Hur var det med potentiometer, ligger den också i diesel nu?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Blåste igenom alla kanaler som jag hittade vid första rengöringen, och ingen verkade helt tät. Jag tycker att den rengöringen borde ha räckt, så dieselbadet är ett long shot... Men felet ändrade karaktär efter rengöringen. Tomgången blev bättre, motorn ryckigare mella 1600-2200rpm. Så rengöringen gjorde ju någon skillnad på något sätt.
Hittade inget i verstadshandböckerna om att mäta potentiometern. (Det kanske finns, men jag hade inget tålamod att leta.) Mätte på kabelns tre stift, och jämförde potentiometern på ett av de andra spjällhusen, och fick i stort sett samma värden. Så potentiometern är nog oskyldig.
Skruvade ur tomgångsskruven, och en annan justerskruv som jag tror har att göra med vacuumet till tändförställningen. Sedan blev det dieselbad. Ska få ligga och dra hela dagen i dag. Minst.
Hittade inget i verstadshandböckerna om att mäta potentiometern. (Det kanske finns, men jag hade inget tålamod att leta.) Mätte på kabelns tre stift, och jämförde potentiometern på ett av de andra spjällhusen, och fick i stort sett samma värden. Så potentiometern är nog oskyldig.
Skruvade ur tomgångsskruven, och en annan justerskruv som jag tror har att göra med vacuumet till tändförställningen. Sedan blev det dieselbad. Ska få ligga och dra hela dagen i dag. Minst.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Hur gick det efter diesel marineringen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Dieselmarineringen pågår faktiskt fortfarande. (Jag började bygga en riktig vägg mellan verkstaden och stallet, och så kom snön och jag hade varken kedjor eller snöblad på traktorn. Har med andra ord varit upptagen med annat.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Dieselbad var inte vidare verksamt när det gällde att lösa upp fastbränd olja och skit i spjällhuset. Så nu står jag med trasa, pensel och tandborste och "handskurar" med aceton som lösningsmedel. Det är effektivt värre, men vilket grisigt göromål!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).