Sida 4 av 12

Re: Nära skrotning... :-(

Postat: tor 08 dec 2016, 23:37
av Mazd
Ja, det var inte illa!

Det som slog mig mest när jag kikade på bilderna var hur slät och lättåtkomlig karossen verkar vara undertill, jämfört med de japanare som jag grejat med. Men i övrigt fanns det ju kluriga ställen på Saaben så det både räckte och blev över.

Men mest av allt tycker jag att det är kul och inspirerande att det finns fler tokstollar som räddar sina bilar.

Re: Nära skrotning... :-(

Postat: ons 14 dec 2016, 20:50
av Speedo
Ok, tillbaka till ämnet...

Jag klarade kapning och svetsning med livet i behåll. Jag skärmade av med brandfilt och fusklagade helt enkelt där uppe närmast tanklocket. Jag kommer ha anledning att återkomma till det stället senare (läs: helst om nåt år eller så)

Nåväl, här kommer orsaken att jag inte kan åka till besiktningen ännu:
IMG_1118.JPG
Visad 8394 gånger

Ser ut som att balken består av två sammansatta delar med tunnare gods i mitten? Mazd, har för mig jag sett bilder på där du fixat med just detta ställe? Vad kör du för plåt till sådana här lagningar, och gur gör du?

Re: Nära skrotning... :-(

Postat: ons 14 dec 2016, 21:10
av mazdalover
min har också rostat där..... standard tydligen.

har faktiskt möblerat om i garaget nu. så nu har jag mer plats att hålla på att skruva. så efter vintern ska jag faktiskt börja på min kombi igen.
men jag får laga rost på den igen.........

Re: Nära skrotning... :-(

Postat: ons 14 dec 2016, 22:26
av Mazd
Jo, det där stället känner jag också igen. Har fixat det på både 16v och 2,2 kombisarna.

Re: Nära skrotning... :-(

Postat: tor 15 dec 2016, 08:03
av Speedo
Här kommer lite bilder det jag grejade med när jag "bodde" i garaget ett par veckor. (Ja de timmar man har på kvällen efter jobbet och efter läggning av barnen):
Så här såg mitt garage ut under ett par veckor...
Så här såg mitt garage ut under ett par veckor...
Visad 8394 gånger
Vänster balja svetsad. Förebild finns tidigare i tråden.
Vänster balja svetsad. Förebild finns tidigare i tråden.
Visad 8394 gånger
Grundat, kittat och målat med röd hammarlack.
Grundat, kittat och målat med röd hammarlack.
Visad 8394 gånger
När jag for runt under baken på bilen med kniv och mejsel och simulerade besiktningsman, hittade jag följande på draginfästningen (bild tagen efter hack, bryt och skrap)
När jag for runt under baken på bilen med kniv och mejsel och simulerade besiktningsman, hittade jag följande på draginfästningen (bild tagen efter hack, bryt och skrap)
Visad 8394 gånger
Hittade en bit 2mm plåt, som jag lyckades kapa till så den passade in rätt bra. Med svetsen på högsta spänningsläge försökte jag få svetsningen att bränna fast ordentligt på djupet. Blev ganska bulligt men jag tror det håller...
Hittade en bit 2mm plåt, som jag lyckades kapa till så den passade in rätt bra. Med svetsen på högsta spänningsläge försökte jag få svetsningen att bränna fast ordentligt på djupet. Blev ganska bulligt men jag tror det håller...
Visad 8394 gånger
Hade en förhoppning om att slippa riva ut golvmattorna osv inne i bilen igen när det lagas. Sedan är frågan hur tjockt gods måste man använda när man lagar dylika balkar? Räcker 1,2mm (biltemas tjockaste) eller skall jag leta efter 2mm plåtbitar någonstans?

Re: Nära skrotning... :-(

Postat: tor 15 dec 2016, 09:53
av Mazd
Angående plåt-tjocklek för lagningar av balkar, så är ju allt bättre än ingenting. Svagaste stället blir ändå nästan alltid utmed svetsförbandet i den sk värmepåverkade zonen.

Själv använder jag 1,5mm plåt till balkar och utsatta ställen. 2mm är som du säkert märkte stenhård att jobba med och närmast overkill styrkemässigt. Jag var själv i valet och kvalet över Biltemas 1,2 mm till balkar i vintras, men valde att köpa 1,5 mm hos min lokala plåtslagare i stället.

Tycker att din balklagning blev bra och ser definitivt ut att hålla.

Re: Nära skrotning... :-(

Postat: tor 15 dec 2016, 14:09
av Speedo
Det jobbiga med balken som återstår är att det ju inte bara är ett "hål" som måste tätas, utan antaligen måste i princip några decimeter av balken kapas bort helt. Hur är det, denna balk är inte vital så att bilen kan vika sig när man kapar bort från den, om man inte hissar på något spec sätt?

När det gäller tjockleken på plåten tänker jag dels på styvheten på hela konstruktionen med balken, och dels på att man vill att rosten skall ha mycket att äta på innan det är igenom igen...

Re: Nära skrotning... :-(

Postat: tor 15 dec 2016, 14:46
av Mazd
Du kan hissa upp som vanligt utan problem.

Re: Nära skrotning... :-(

Postat: fre 16 dec 2016, 20:07
av Speedo
Ok...

Vad tror ni om den här som balk?
IMG_1137.JPG
Visad 8385 gånger
Visst borde viktigaste svetsförbandet vara i kortsidorna mot övriga balken? Tänker igen på det bär bilprovningen hissar precis här och man vill inte det skall knaka till och helt plötsligt har man en stor bula i golvet...

Skall man skarva balken omlott?

Re: Nära skrotning... :-(

Postat: fre 16 dec 2016, 23:05
av Mazd
Det borde gå att använda fyrkantsröret som balk om man vill, om inte godset är för tjockt. Det kan vara lite olämpligt att svetsa tjock plåt mot tunn plåt, om man är petig. Den tunna plåten kan bli alltför värmepåverkad, eller så kan det bli "kallsvets" i den tjocka plåten. Visst går det att "balansera" smältan så att värmefördelningen blir bra mellan tjock och tunn plåt, men det är inte helt lätt.

Är godset i fyrkantsröret tjockare än 2 mm så skulle inte jag använda det i det här fallet. (Jag skulle nog helst göra den nya balksektionen i delar i stället för att använda ett rör. Det blir lättare att anpassa lagningen till balken framför och bakom lagningsstället.)

Jag skulle skarva dessa balkar med överlappsfog, dvs omlott som du föreslår.