Rädda Bongo (E2000).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Bongos debut i min verksamhet blev lite trist. Körde 4 mil utan problem. När jag sedan skulle starta så lyste en röd lampa med en kylare på. Fyllde på en halv liter vatten i kylsystemet, och efter en halvmil i stadstrafik så lyste röda lampan igen så det blev en halv liter vatten till. Så höll jag på hela dagen. Och under bilen droppade det sakta men säkert utan att det gick att se varifrån vattnet kom.
Det måste ha börjat i morse, för Bongo har stått inne i verkstaden och då var det inget vatten på golvet, och dessutom har jag hållit extra koll på nivån eftersom jag nyligen bytt termostat.
Tack vare fordonstypen och dessutom fyrhjulsdriften så är det väldigt svåråtkomligt på vissa ställen. Går inte att avgöra var det läcker ens när bilen är upphissad. Ska plocka bort en hasplåt och leta vidare...
Det måste ha börjat i morse, för Bongo har stått inne i verkstaden och då var det inget vatten på golvet, och dessutom har jag hållit extra koll på nivån eftersom jag nyligen bytt termostat.
Tack vare fordonstypen och dessutom fyrhjulsdriften så är det väldigt svåråtkomligt på vissa ställen. Går inte att avgöra var det läcker ens när bilen är upphissad. Ska plocka bort en hasplåt och leta vidare...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Oj, jobbigt fel... Det kan inte ha något med termostatbytet att göra?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rädda Bongo (E2000).
Termostathusets slanganslutning var så jävulskt uppfrätt så det var det värsta jag sett. Men det blev tätt ändå. Och jag har kört lite efter bytet utan en droppe läck.
Har inte hunnit titta på det ännu. I värsta fall är det vattenpumpen. Nedre kylarslangens anslutningar kan jag se ganska bra och de verkar täta. Min gissning är att det är någonstans mitt på nedre slangen som det blivit ett litet hål. Slangen ligger nämligen halvt begravd i ett tjockt lager oljemättad skit som samlats på hasplåten under motorn. Jag tror oljan har förstört slangen. Men vi får se.
Har inte hunnit titta på det ännu. I värsta fall är det vattenpumpen. Nedre kylarslangens anslutningar kan jag se ganska bra och de verkar täta. Min gissning är att det är någonstans mitt på nedre slangen som det blivit ett litet hål. Slangen ligger nämligen halvt begravd i ett tjockt lager oljemättad skit som samlats på hasplåten under motorn. Jag tror oljan har förstört slangen. Men vi får se.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Ja, oljan kan ju vara riktigt elak mot gummit.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rädda Bongo (E2000).
Hade bort hasplåten och nedre slangen är fin. Startade motorn och då började det droppa vatten direkt. Ju högre varv, desto mer vatten. Ser ut att komma ut i nedkant på kamremskåpan så det kan väl bara betyda vattenpumpen. Verkar vara mycket att plocka bort innan man kommer åt vattenpumpen, men då lär jag känna Bongo lite. Verkar vara en FE med 8v topp och förgasare. Men den sitter på längden så alla anslutningar skiljer mot "GY (Golden Years)".
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Så lika, fast ändå så olika ...
Vilket år var den ifrån föresten?
Vilket år var den ifrån föresten?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rädda Bongo (E2000).
Den är från 1989.
Hittade en FE-märkning på blocket i går kväll. Men det är ändå inte helt lätt att känna igen sig när allt sitter åt fel håll.
Hittade en FE-märkning på blocket i går kväll. Men det är ändå inte helt lätt att känna igen sig när allt sitter åt fel håll.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Idag har jag arbetat mig fram till vattenpumpen. Det är mycket grejer som måste bort för att komma åt. 4 timmar tog det innan pumpen var loss. Men då har jag kollat över allt som jag demonterat, och tänkt innan jag tagit till våld. Lite bultar saknas här och var sedan tidigare verkstadsbesök och lite dåliga slangar till vacuum och vatten hittar jag också, så det är en nyttig operation på många sätt. Ska väl visa någon bild vad det lider.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Kollade lite om den där bilen på nätet... verkar vara rätt unik
Vad var det för motor i den?
Vad var det för motor i den?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rädda Bongo (E2000).
FE-block med 8v-topp och förgasare. Ska ge 88 Hk enligt reg. beviset.
Den fyrhjulsdrivna E2000 var nog inget som såldes i stora mängder. Jag visste inte att det fanns innan jag träffade Bongo.
Den fyrhjulsdrivna E2000 var nog inget som såldes i stora mängder. Jag visste inte att det fanns innan jag träffade Bongo.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).