Sida 4 av 10

Re: Rädda Bongo (E2000).

Postat: mån 22 okt 2018, 20:49
av Mazd
Bongos debut i min verksamhet blev lite trist. Körde 4 mil utan problem. När jag sedan skulle starta så lyste en röd lampa med en kylare på. Fyllde på en halv liter vatten i kylsystemet, och efter en halvmil i stadstrafik så lyste röda lampan igen så det blev en halv liter vatten till. Så höll jag på hela dagen. :thumbdown: Och under bilen droppade det sakta men säkert utan att det gick att se varifrån vattnet kom.

Det måste ha börjat i morse, för Bongo har stått inne i verkstaden och då var det inget vatten på golvet, och dessutom har jag hållit extra koll på nivån eftersom jag nyligen bytt termostat.

Tack vare fordonstypen och dessutom fyrhjulsdriften så är det väldigt svåråtkomligt på vissa ställen. Går inte att avgöra var det läcker ens när bilen är upphissad. Ska plocka bort en hasplåt och leta vidare...

Re: Rädda Bongo (E2000).

Postat: ons 24 okt 2018, 23:46
av Speedo
Oj, jobbigt fel... Det kan inte ha något med termostatbytet att göra?

Re: Rädda Bongo (E2000).

Postat: tor 25 okt 2018, 09:37
av Mazd
Termostathusets slanganslutning var så jävulskt uppfrätt så det var det värsta jag sett. Men det blev tätt ändå. Och jag har kört lite efter bytet utan en droppe läck.

Har inte hunnit titta på det ännu. I värsta fall är det vattenpumpen. Nedre kylarslangens anslutningar kan jag se ganska bra och de verkar täta. Min gissning är att det är någonstans mitt på nedre slangen som det blivit ett litet hål. Slangen ligger nämligen halvt begravd i ett tjockt lager oljemättad skit som samlats på hasplåten under motorn. Jag tror oljan har förstört slangen. Men vi får se.

Re: Rädda Bongo (E2000).

Postat: tor 25 okt 2018, 11:07
av Speedo
Ja, oljan kan ju vara riktigt elak mot gummit.

Re: Rädda Bongo (E2000).

Postat: sön 28 okt 2018, 18:31
av Mazd
Hade bort hasplåten och nedre slangen är fin. Startade motorn och då började det droppa vatten direkt. Ju högre varv, desto mer vatten. Ser ut att komma ut i nedkant på kamremskåpan så det kan väl bara betyda vattenpumpen. Verkar vara mycket att plocka bort innan man kommer åt vattenpumpen, men då lär jag känna Bongo lite. Verkar vara en FE med 8v topp och förgasare. Men den sitter på längden så alla anslutningar skiljer mot "GY (Golden Years)".

Re: Rädda Bongo (E2000).

Postat: mån 29 okt 2018, 08:08
av Speedo
Så lika, fast ändå så olika ...
Vilket år var den ifrån föresten?

Re: Rädda Bongo (E2000).

Postat: mån 29 okt 2018, 18:44
av Mazd
Den är från 1989.

Hittade en FE-märkning på blocket i går kväll. Men det är ändå inte helt lätt att känna igen sig när allt sitter åt fel håll.

Re: Rädda Bongo (E2000).

Postat: sön 25 nov 2018, 18:51
av Mazd
Idag har jag arbetat mig fram till vattenpumpen. Det är mycket grejer som måste bort för att komma åt. 4 timmar tog det innan pumpen var loss. Men då har jag kollat över allt som jag demonterat, och tänkt innan jag tagit till våld. Lite bultar saknas här och var sedan tidigare verkstadsbesök och lite dåliga slangar till vacuum och vatten hittar jag också, så det är en nyttig operation på många sätt. Ska väl visa någon bild vad det lider.

Re: Rädda Bongo (E2000).

Postat: mån 26 nov 2018, 08:47
av Speedo
Kollade lite om den där bilen på nätet... verkar vara rätt unik :)
Vad var det för motor i den?

Re: Rädda Bongo (E2000).

Postat: mån 26 nov 2018, 15:51
av Mazd
FE-block med 8v-topp och förgasare. Ska ge 88 Hk enligt reg. beviset.

Den fyrhjulsdrivna E2000 var nog inget som såldes i stora mängder. Jag visste inte att det fanns innan jag träffade Bongo.