Fenomenal montering av draget... njuter verkligen av att se dina lagningar!
Tänkte på det här med att rosten återkommer på utsatta ställen och att man nästan hade velat skydda med plast... eller alu! Gillar faktiskt den där Coca-Cola lagningen! Jag har också använt ölburkar som "shim" när jag fixat med skotern.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Apropå aluminium... I överkant på kofångaren bak ligger en plåtprofil i ett spår som förstärkning. Inte mycket kvar av den. Hittade en aluminiumprofil som jag sparat från ett skrotat fönster. Och så lite jobb i engelska hjulet för att få rätt böj på den.
Visad 8503 gånger
Visad 8503 gånger
Nu står Skalman ute på egna hjul, och månaders slipdamm är avtvättat. En del småfix kvar och en besiktning innan jag kan ta honom i drift. (Därav sovplatsen i Jeepen inför helgen.) (Maggan går lite orent och måste felsökas, annars är ju hon också bekväm att sova i.)
Skalman hade lite svårt att vakna ur narkosen. Det är man ju inte van vid som "GY (Golden Years)"-ägare. Efter fem startförsök kollade jag om det var någon kabel som jag glömt att ansluta, men inte. Ytterligare fem försök innan han vaknade. Ovanligt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Jag vet inte vad som tagit åt Maggan. Ska kolla över tänddelar och insugspackning. Och inspektera tändstiften, till att börja med.
Skalman (kombin) har gått strax över 51000 mil. Kollade lampor mm igår. Tänkte varmköra och byta olja idag. Sedan är det dags för bilprovning. Struntade att byta oken bak... Har spänt handbromswiren och håller tummarna.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Märkte på väg till besiktningen att centrallåset inte funkar. Framdörrarna kommer från en sedan -90b. Elhissarna funkar och så även elspeglarna. Förhoppningsvis är det bara en brytare i förardörren. Låset var ju inbrottsskadat...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Grattis! Dom tar inga avgasvärden alls nu, sedan våra bilar blev veteranklassade? Var nästan lite besviken på det faktiskt då det ju är som en indikation på motorns kondition. Och inte blir det billigare heller fast som hoppar över det momentet…
Länge sedan jag själv grejade med centrallåset men har för mig det var en ganska enkel konstruktion med switcharna i dörren.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Fixade centrallåset. I nya dörren var tre kablar till mikrobrytaren vid förardörrens lås, i gamla dörren var det bara två. Kopplade bort den kabeln som inte fanns på gamla dörren och vips funkar centrallåset. Jag är väldigt bra på el så länge jag har tur och inte behöver veta exakt vad jag gör.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).