Rostlagning på Hatchbacken
Re: Rostlagning på Hatchbacken
(2x626: "Majorskan" där ser man, vår Fordson är ju också en tjej (Fröken Dexta). Det verkar bara vara rosthalten på våra bilar och det där med hund som skiljer mellan oss.)
(Speedo: Du har rätt, dom flesta hade nog skrotat bilen.)
Jag tar ett steg fram och två tillbaka med rostlagningen. Fixade rambalken vid infästningen för bakaxelbalken idag, men spana in hjulhuset. Gud sig förbarme! Har så mycket annat för mig för tillfället så det blir som bäst ett par timmar i verkstaden då och då.
(Speedo: Du har rätt, dom flesta hade nog skrotat bilen.)
Jag tar ett steg fram och två tillbaka med rostlagningen. Fixade rambalken vid infästningen för bakaxelbalken idag, men spana in hjulhuset. Gud sig förbarme! Har så mycket annat för mig för tillfället så det blir som bäst ett par timmar i verkstaden då och då.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Så tänker inte jag iaf... Och 5år är väl länge? Det är ju rosten som är problemet med dom här bilarna och har man inte problem där tycker jag definitivt det är värt att lägga lite omsorg på dom andra områdena.2x626 skrev:Att lägga ner tid på att fixa utseendet när det maskinella kanske bara håller 5 år till, känns kanske lite onödigt.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. När folk köper nya bilar är dom ju (oftast) noga med service (allt som skall göra enl. intervall), tvätt osv. En gammal bil tror folk skall hålla ihop utan att något behöver göras. Syftar inte på dig då, 2x6262, utan allmänt.
Själv servar jag bägge mina bilar enl. service schema. Och då menar jag inte bara motorolja, utan även bromsvätskebyte, kylarvätskebyte etc.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning på Hatchbacken
-Way to go, Speedo! Jag håller med dig helt och hållet.
Och är det någon som mot förmodan någon gång vill bli av med en rostfri "GY (Golden Years)" som är utsliten mekaniskt, så är jag intresserad.
Och är det någon som mot förmodan någon gång vill bli av med en rostfri "GY (Golden Years)" som är utsliten mekaniskt, så är jag intresserad.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Jag förstår er och beundrar ert jobb, men jag har så mycket annat att göra och har skruvat bilar se´n -69, när jag tog körkort, så det är faktiskt inte lika kul längre. Det räcker med det nödvändigaste.
Därför älskar jag min GY (Golden Years)!
Därför älskar jag min GY (Golden Years)!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Det är klart att det blir tungt att hålla på och skruva ibland, så jag förstår att en del tröttnar.
Jag tycker inte att jag kommer någonstans med hatchbacken. Men igår tog jag en dag "ledigt" och var i verkstaden nästan hela dagen och gjorde klart det mest akuta i vänster hjulhus. Vet inte hur det ser ut på högersida, och jag vågar nästan inte titta...
Jag tycker inte att jag kommer någonstans med hatchbacken. Men igår tog jag en dag "ledigt" och var i verkstaden nästan hela dagen och gjorde klart det mest akuta i vänster hjulhus. Vet inte hur det ser ut på högersida, och jag vågar nästan inte titta...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Jag tycker nästan lite synd om dig som sliter med alla dina bilar. Själv gruvar man sig för det relativt lilla som måste göras. Nedviket längst ner på höger skärmkant och så har jag sett nåt rost-liknande på svetsfogen längst ner i mitten på ena sparklådan. Insidan av baljorna bak måste blåsas med rostskydd. Hitttar säkert nåt mer när jag börjar rota också...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Jag har mina drömmars verkstad och världens smidigaste 1-fas svets och en höglyftande domkraft. Det är långt ifrån synd om mig. (Men tack för omtanken ändå, Speedo.)
Och jag förstår dig; Om jag hade haft några skärmkanter kvar så hade jag oroat mig för dem...
Och jag förstår dig; Om jag hade haft några skärmkanter kvar så hade jag oroat mig för dem...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Har tingat dörrarna på mazdalovers, eller rättare sagt Albastros 16v hatchback. De är superfina och rätt lack till och med. Mina är inget vidare, åtminstone inte bakdörrarna. Nya dörrar blir ett lyft och besparar mig tid och arbete jämfört med att laga de gamla.
Har tyvärr inte hunnit göra ett dugg mer på hatchbacken.
Har tyvärr inte hunnit göra ett dugg mer på hatchbacken.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Rostlagning på Hatchbacken
sparar alla dörrar åt dig
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Rostlagning på Hatchbacken
Det lät ju verkligen som ett enormt flyt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!