Sida 5 av 9
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: fre 07 dec 2012, 22:09
av Speedo
Som sagt, du skulle haft en ultraljudstvätt...
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: lör 08 dec 2012, 09:14
av Mazd
Jo vars, det skulle varit skönt att slippa acetonen. Thinner var bra också, men inte heller så kul att hålla på med.
Nu är spjällhuset så rent som jag kan få det, och allt är på plats. Ska provköra senare idag när jag fått undan nattens snö.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: lör 08 dec 2012, 20:09
av Mazd
Efter en provrunda är det bara att konstatera att bilen fortfarande går orent mellan 1600-2200 rpm. Felsökningen fortsätter...
(Tomgången var dock helt perfekt.)
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: lör 08 dec 2012, 21:39
av Speedo
Vilket elände...
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: lör 08 dec 2012, 21:42
av mazdalover
du fick en databox från mig testa den så det inte är mazdas lite udda barnsjukdom. oxiderade databox pga läckande kondensatorer. speciellt mazdapickupper lider av detta.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: sön 09 dec 2012, 10:18
av Mazd
Ska testa databoxen som nästa steg, mazdlover.
Om inte det hjälper, så ska jag snegla på vacuumstyrningen till tändförställningen. Kanske något där som inte hänger med riktigt?
Jag är ju inte helt säker på att den ojämna gången har något att göra med tomgångsproblemet, men tomgångsmotorn var ju de facto oskyldig, och när tomgången var låg och ojämn så gick motorn som om tändningen stod fel.
Och det är väl närmast så jag kan beskriva den ojämna gången vid lugn körning mellan 1600-2200 rpm; Lite felställd tändning...
???????
Väldigt tröttsamt det här.
Ha en bra och mysig andra advent, mina vänner!
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: sön 09 dec 2012, 11:59
av Speedo
Databoxbyte låter som en bra idé, speciellt om du har en liggandes. Är väl ganska enkelt också?
Vacuum slangar är ju alltid bra att kolla, men skulle det ge ett så inkonsekvent fel? Och det här med reaktionerna på knackning på spjällhuset..?
Undra om du verkligen skall sluta bort spjällägesgivaren (potentiometern)? Nu vet jag inte exakt hur du mätt upp den, men grejen med en potentiometer är ju att den har olika motstånd beroende på position, och det som kan hända om den blir dålig är att den i vissa lägen kan "glappa" och då ge tex. helt avbrott. Dvs, när man mäter upp den måste man vrida sakta sakta och hålla ett noga öga på ohm-metern så den aldrig tvär-hoppar åt nåt håll. Du skulle tex (om den nu fungerar som en traditionell potentiometer) kunna ha ett glapp vid den position där du krypkör, vilket då skulle göra att den skickar inkonsekvent info till styrboxen om spjäll positionen, vilket mycket väl skulle kunna ge ojämn gång. Men jag har som sagt ingen erfarenhet av denna potentiometer på våra bilar utan utgår bara från vad jag lärt mig när jag läste elektronik en gång i tiden.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: sön 09 dec 2012, 12:53
av Mazd
Bra tipps om gasspjällspotentiometern, Speedo! Jag mätte bara min och max så att säga. Ska testa att byta den också efter det att jag testat att byta databoxen.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: sön 09 dec 2012, 20:31
av Mazd
Mazdalovers databox passar inte. Annorlunda anslutningar. Ska kolla om databoxen i hatchbacken passar i morgon när det är ljust.
Bytte spjällpotentiometern och tog en tur. Felet kvarstod.
Kollade över vacuumet till tändförställningen och funktionen för detta i fördelaren. Allt verkar funka.
Ska som sagt kolla databox i morgon. Och så kanske man skulle sätta sig in i hur EGR-ventilen fungerar? Vad händer om den spökar?
Det är ju sällan fel på komponenter på våra bilar. Felen brukar vara enkla, men kan ändå vara svåra att finna.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: sön 09 dec 2012, 21:18
av mazdalover
kom på att boxen du fick ifrån mig vart en 88-90a modell med tre kontakter. 90b-91 hadde två stora