Mazda 626 Electric
Re: Mazda 626 Electric
Skicka PM om du behöver mer guidning av bildhanteringen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 Electric
Hej, God jul och om bara några dagar även gott nytt Mazda-år!
Jag tackar Speedo för de pedagogiska instruktionerna på Snapseed!
För säkerhets skull testar jag en bild på den renoverade växellådan.
Jag tackar Speedo för de pedagogiska instruktionerna på Snapseed!
För säkerhets skull testar jag en bild på den renoverade växellådan.
- Bilagor
-
- Inte illa för en gammal Mazda!
- Visad 10639 gånger
Re: Mazda 626 Electric
Lite blandade bilder på hur projektet fortskrider. Bakaxel till 626 4WD finns inte längre att få tag i via Mazda. Däremot gick det att få tag i hjullagerhus bak så det köpte jag innan någon annan hann före. Är det någon i forumet som vet huruvida bakaxeln på 323 BG 4WD möjligtvis kan vara samma som 626 GV 4WD?
- Bilagor
-
- Batterimodul från Tesla model S
- Visad 10638 gånger
-
- Ett steg närmare fyrhjulsdrift
- Visad 10638 gånger
-
- Netgain Hyper 9
- Visad 10638 gånger
-
- Nybörjarkit elbil
- Visad 10638 gånger
Re: Mazda 626 Electric
Jag är fortfarande närmast mållös över projektets omfattning, och sådana där bilder gör inte saken bättre. Måste snart försöka lura mig till en inbjudan till Svärtinge bara för att få kika på alla godsakerna i verkligheten.
Hur gör du för att förhindra oxidation på växellådan? Någon ytbehandling efter poleringen?
Hur gör du för att förhindra oxidation på växellådan? Någon ytbehandling efter poleringen?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 Electric
Tack ska du ha, Mazd! Jag behöver höra att det finns fler än jag som tycker att det här är trevligt. Angående eventuell ytbehandling så har jag funderat på om man kan klarlacka aluminium men enligt vissa på andra forum så kan det bli riktigt fult.
Det finns de som förespråkar att man lackförseglar när poleringen är klar men jag vet inte vad som är bäst.
Jag kommer ändå inte att våga köra med den när den är klar, utom mig av oro för all lack och krom!
Det vore mycket trevligt om du ville komma på besök i "fabriken" och inspektera mina inköp på nära håll och kanske ge mig lite goda råd i mitt fortsatta arbete. Jag skickar ett PM om datum.
Det finns de som förespråkar att man lackförseglar när poleringen är klar men jag vet inte vad som är bäst.
Jag kommer ändå inte att våga köra med den när den är klar, utom mig av oro för all lack och krom!
Det vore mycket trevligt om du ville komma på besök i "fabriken" och inspektera mina inköp på nära håll och kanske ge mig lite goda råd i mitt fortsatta arbete. Jag skickar ett PM om datum.
Re: Mazda 626 Electric
Jag jagar också efter transparent rostskydd för applicering på bar metall. Så härligt rått att bara stålborsta svetsfogarna och klarlacka! Det finns en transparent primer, som jag ska köpa och testa snart. Har inte i huvudet vad den heter just för tillfället.
POR-15 finns som transparent, men då är det det där med behandling i flera steg. Då tappar jag intresset.
Jag har även tillsammans med en fönsterkund testat att kladda på 2-komp epoxi på ren plåt. Min förhoppning är vidhäftning och täthet som rostskydd. Kladdigt och rinnigt. Det hela härdade inte riktigt som vi hoppades, så provplåtarna blev kvar hos kunden. Måste fråga honom hur det gick...
POR-15 finns som transparent, men då är det det där med behandling i flera steg. Då tappar jag intresset.
Jag har även tillsammans med en fönsterkund testat att kladda på 2-komp epoxi på ren plåt. Min förhoppning är vidhäftning och täthet som rostskydd. Kladdigt och rinnigt. Det hela härdade inte riktigt som vi hoppades, så provplåtarna blev kvar hos kunden. Måste fråga honom hur det gick...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 Electric
Det var lyckligtvis inte svårt att få en inbjudan för inspektion av "626 Electric-projektet" hos bcquest. Jag måste erkänna att jag blev super-inspirerad. Inte i första hand av att el-konvertera fordon för egen del, men tänk er en tom "GY (Golden Years)"-kaross upphängd i en stadig kaross-snurra, och renskrapad från underredsmassa. Det är en stor upplevelse för en Mazda-man och manar till alla möjliga egna projekt. Och så att få vara med och leka lite i diskussioner kring viktfördelning, placering av diverse komponenter som troligen aldrig suttit i en Mazda... Och så frågor kring rostlagning förstås. Vår gode bcquest har samlat på sig en imposant mängd av nya originaldelar av diverse slag. Grejer som blir allt svårare att hitta, för att inte säga omöjliga.
Det finns tillfällen, om än få, då Jacki inte får all husses uppmärksamhet, utan lägger sig uttråkad på golvet som en vanlig hund. (Gammalt Mellanpudelordspråk.) Detta var ett sådant tillfälle.
Stort tack för titten, bcquest!
Det finns tillfällen, om än få, då Jacki inte får all husses uppmärksamhet, utan lägger sig uttråkad på golvet som en vanlig hund. (Gammalt Mellanpudelordspråk.) Detta var ett sådant tillfälle.
Stort tack för titten, bcquest!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 Electric
Det var trevligt att träffas igen, Mazd. Jag sa ju att det var ett och ett halvt år sen sist men det var visst bara ett år och fyra månader. Helt otroligt vad tiden rullar på.
Din historia om ditt Jeep-projekt inspirerade mig till att ändra planerna kring rostlagning av karossen. Jag tänkte nog hela tiden att jag skulle låta någon få göra det åt mig men nu har jag bestämt mig för att försöka fixa det själv.
Det kommer att göra mig bättre på att svetsa och dessutom är det ju en svårslagen känsla när man har gjort någonting på egen hand.
Din historia om ditt Jeep-projekt inspirerade mig till att ändra planerna kring rostlagning av karossen. Jag tänkte nog hela tiden att jag skulle låta någon få göra det åt mig men nu har jag bestämt mig för att försöka fixa det själv.
Det kommer att göra mig bättre på att svetsa och dessutom är det ju en svårslagen känsla när man har gjort någonting på egen hand.
Re: Mazda 626 Electric
Bra beslut att svetsa själv!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 Electric
Även jag har funderat till och från över bästa sättet att skydda putsad aluminium, inte minst i somras när jag renoverade dotterns moped. Kom inte fram till något vettigt då, men klarlack med transparent primer låter ju inte som en dum ide. Kan förstå att det kan bli fult om det börjar flagna dock.
Jasså ni är och gör studiebesök hos varandra? Gissar att gången innan var vid inköpet av alla delar. Har du inte foto-dokumenterat detta senaste intressanta besök, Mazd? Låter ju väldigt spännande...
Svetsa rost ja... det har man fått träna på. Passade på nu när vi hade 3st bilar i höst och hade Mazdan upphissad på bockar utan hjul i kring 2 månader och lagade kring 8 mindre och större hål och fick lappa ihop en hel del kring hjulhus osv. Fördelen med att laga undertill är ju att det inte är lika noga hur det ser ut och man slipper spackling och lackering. Nackdelen är att sanera gammalt rostskydd och att det ofta är trångt att ligga under bilen och jobba uppåt. Men har man karossen rengjord och i en "snurra", måste det ju vara guld-läge.
Jasså ni är och gör studiebesök hos varandra? Gissar att gången innan var vid inköpet av alla delar. Har du inte foto-dokumenterat detta senaste intressanta besök, Mazd? Låter ju väldigt spännande...
Svetsa rost ja... det har man fått träna på. Passade på nu när vi hade 3st bilar i höst och hade Mazdan upphissad på bockar utan hjul i kring 2 månader och lagade kring 8 mindre och större hål och fick lappa ihop en hel del kring hjulhus osv. Fördelen med att laga undertill är ju att det inte är lika noga hur det ser ut och man slipper spackling och lackering. Nackdelen är att sanera gammalt rostskydd och att det ofta är trångt att ligga under bilen och jobba uppåt. Men har man karossen rengjord och i en "snurra", måste det ju vara guld-läge.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!