Sida 5 av 10
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: fre 07 dec 2018, 19:05
av Mazd
Nu är nya vattenpumpen äntligen på plats. Ny kamrem blev det samtidigt. Kamremskåporna har jag värmt och riktat, så jag hoppas att det inte ska skava någonstans.
Nu återstår att montera tillbaka de mängder av grejer som sitter framför motorn, och ersätta saknade bultar. Måste ändra lite på kylarens fläktkåpa så att den blir lättare att demontera. Några dåliga vattenslangar och någon vacuumslang måste också bytas.
Inte klart ännu på långa vägar.
- Med kylaren borta går det att komma åt ganska bra.
- Visad 7709 gånger
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: sön 09 dec 2018, 19:34
av Mazd
Oj, vad mycket grejer som behöver åtgärdas. Nästan allt som jag tittar närmare på, känns det som.
Vad snopen jag blev när jag drog ut PCV-ventilen och bara höll i ett tomt skal. Värme och olja och ålder hade fått inre gaveln att lossna och ventilens innanmäte stod att finna innanför ventilkåpans "skvalp-plåt". (Plockade PCV-ventilen på hatchbacken.)
Jag överdriver väl inte om jag säger mig ha en viss erfarenhet av långmilade Mazda-bilar i 30-års åldern med mycket oljeläck, men Bongo är värst hittills när det gäller hårdnade och spruckna slangar och gummidetaljer. Jag får känslan av att den "inbyggda" motorn lever ett ganska varmt liv jämfört med en motor som bor under en vanlig huv, och att det är värmen som knäcker slangar mm.
- Tom PCV-ventil och gissningsvis original ventilkåpspackning.
- Visad 7704 gånger
- Honungslocket var perfekt som skydd för förgasaren.
- Visad 7704 gånger
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: tis 11 dec 2018, 20:32
av Speedo
Spännande! Inte mycket som känns bekant där, trots att det är en GY (Golden Years) motor...
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: ons 12 dec 2018, 06:02
av Mazd
Så kände jag också i början, de har flyttat om det mesta, och så motorn på fel håll dessutom. Men när man börjar skruva så känner man igen sig, som tur är.
Bongo har vid något tillfälle haft en rejäl "offroad-upplevelse" någonstans med lätt jord och fint gräs... Golfbana??? Hela framvagnen och stora delar av motorrummet och utrymmet framför kylaren har varit fullt med jord och gräs som framhjulen kastat upp.
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: sön 23 dec 2018, 06:51
av Mazd
Nu är alla grejer på plats igen. Bongo är varmkörd utan vattenläckage. Tändningen och tomgången är justerade. Batteriet sitter fast för första gången på många år.
Det mest akuta nu är en trasig yttre drivknutsdamask fram. Ska testa med en delbar damask som nödlösning tills vidare.
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: tis 25 dec 2018, 22:32
av Mazd
Jag vet inte vad jag ska tro om delbar drivknutsdamask? Nu sitter den på och är bättre än plastpåse och tejp. Har frihjulsnav fram så drivknutarna står stilla när man inte kör med fyrhjulsdriften inkopplad. Rensade bort skitigt fett ur knuten och fyllde i nytt. Hoppas att jag räddat knuten.
Hittade såklart mer att åtgärda när jag höll på. Skivorna fram är långt under minimitjocklek. Halva monteringssatsen till klossarna finns inte. Klossarna är inte så slitna men den tunna skivan gör att kolvarna ser ut att börja vara läskigt långt ut ur oken.
Har letat på nätet en god stund utan att hitta bromsskivor som passar med de mått som jag tagit i garaget. Jag måste nog demontera skivorna så att jag kan ta alla mått exakt. Då måste hela naven av. (Och då kan jag passa på att byta alla drivknutsdamasker.) Förr eller senare måste jag bekanta mig med dubbla länkarmar och torsionsfjädring, så det är väl inget att förhala.
- Visad 7654 gånger
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: ons 26 dec 2018, 11:51
av Mazd
Generellt så är Bongo inte så ihoprostad som han skulle kunna vara efter ålder och miltal. Bara asfaltsvägar skulle jag gissa, och möbelfirman där han bodde hade ett stort kallförråd med stor port. Skulle tro att han bott där inne mellan resorna.
Mest skada och fel har uppkommit vid verkstadsbesöken. Helt otroligt egentligen... De enda inblandade proffs som inte kommer till helvetet när de dör är de som gjorde rostskyddsbehandlingen. Ok, några plåtjobb är fina, men då har vederbörande lämnat drivor av kapspån och loppor under mattor mm. En minut extra jobb med dammsugaren? Nä, det gick tydligen inte.
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: ons 26 dec 2018, 18:18
av Mazd
Nu har jag lyckats mäta en främre bromsskiva utan demontering. Och jag tror mig ha hittat nya skivor som ska passa.
Men tills jag får på nya skivor, så gjorde jag en uppsätting tjocka "anti-skrik-plattor" av 1,5mm plåt. På så vis fick jag in kolvarna 3mm i oken. Känns skönt. Dagens klåp.
Visar ett par bilder för den som är intresserad av Bongos framvagn.
- Visad 7650 gånger
- Visad 7650 gånger
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: lör 05 jan 2019, 16:06
av Mazd
Ska ta en provtur med Bongo nu. Om allt känns bra så ska det bli bilprovning till veckan.
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: mån 07 jan 2019, 19:17
av Mazd
Bongo känns bra. Extraljusen lyser inte och fläkten till värmepaketet i lastutrymmet är död, men i övrigt verkar det mesta fungera.
Har monterat väggen till lastutrymmet till bilprovningens ära, men nu kommer jag inte längre åt askkoppen när jag ligger i sängen. Alla bälten har jag också plockat i, även i lastutymmet, så jag kan bälta mig i sängen vilket är bra om jag blir orolig av att inte få sängröka och kastar mig av och an så att jag väcker Jacki.
Bilprovning i morgon. Håll tummarna.
- Visad 7606 gånger
- Visad 7606 gånger