Sida 6 av 10
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: mån 20 jul 2009, 17:24
av Speedo
Kan bara hålla med Mazd...
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tis 28 jul 2009, 07:54
av Dev
Bara för att den fungerat felfritt under en längre tid så startade den inte i morse då jag hade bråttom till jobbet
Tur att man har en bil till som alltid startar..är väl dax att hämta ut den där fördelaren nu kanske.
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tis 28 jul 2009, 11:43
av Speedo
Jag trodde du redan bytt fördelaren. Intermitenta fel lagar sig sällan själv tyvärr, dom bara kommer och går med olika intervaller.
GYs är annars bland dom driftsäkraste bilarna där ute. Men du verkade väl haft otur och fått tändsystemet från nyare modellen verka det som. Min Mazda har svikit mig två gånger sedan jag köpte den 2002, och bägge gångerna har det varit batteriet som varit dött, och det kan man knappast skylla bilen på.
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tis 28 jul 2009, 12:56
av Dev
Har inte haft tid att byta i veckan så jag har åkt så länge det fungerat, men vad tusan den har ju fungerat bra i 29000 mil vilket får anses som godkänt
Hade egentligen planer på att sälja bilen precis innan det började krångla med tändningen men jag börjar ångra mig. Har ju aldrig haft en så bra vinterbil som denna, 4x4 med 50-50 drivning och ABS, vad kan man mer begära
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tis 28 jul 2009, 13:48
av Speedo
Ja, 4wd är ju grymt! Vilka modeller osv finns det på egentligen? Har du nån koll Mazd?
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tis 28 jul 2009, 16:35
av Mazd
Tror faktiskt bara det var kombin med 2,2i 12v som fanns som 4WD. Vet inget om dessa bilar, tyvärr. Vore kul med några bilder underifrån på kraftöverföring, bakaxel mm. Hade inte haft något emot 4WD i vintras heller, vill jag lova... Vilket j*vla elände jag hade med Mazdorna i den västernorrländska snön.
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tis 28 jul 2009, 16:46
av Mazd
Måste tillägga att en "Golden Years"-kombi med fyrhjulsdrift känns lite som den ultimata bilen...
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tis 28 jul 2009, 19:30
av Speedo
Mazd skrev:Måste tillägga att en "Golden Years"-kombi med fyrhjulsdrift känns lite som den ultimata bilen...
Hehe, jo faktiskt, och speciellt för dig. Men hur är det, är det verkligen en äkta GY (Golden Years) egentligen? Den är ju efter -91, och visst är det en liten mix mellan GY (Golden Years) och kommande modeller?
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tis 28 jul 2009, 20:08
av Mazd
Hmm, hehe, det är ju en definitionsfråga förstås... "De gyllene åren" inträffade ju de facto 1988-1991. Men kombin hade ju samma modellkod (GV) flera år senare, så nog räknar jag alla GV som Golden Years-bilar. Förövrigt är det vad jag förstår ingen som är riktigt säker på exakt vilket år Jesus föddes, så följdaktligen kanske vi egentligen kör omkring i årsmodell 2006-2009... Det ser nästan ut så när man ser din Mazda, Speedo... Det här med tid är så abstrakt, tycker jag......
Nu har vi ju i den här tråden sett bevis på lite olikheter i tändsystemet på 2,2i 12v motorn, men ett snarlikt system sitter ju i min 2,0i 16v från 1989...
Apropå det... Dev: Du har inte tändförställning med vacuumslangar till fördelaren, va?? (Det är det på 2,2i 12v 88-91.)
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tis 28 jul 2009, 21:11
av Dev
Är på väg ut nu för en titt så jag ska kika