Stor besvikelse! Tankade 8v:n för andra gången idag och kollade förbrukningen. 0.827 liter/mil. 49 mils lugn körning, varav 14 mil med lätt (ca 450kg) släp.
Senaste tankningarna av 2,2:an visade 0.880 liter/mil när jag kört mycket med stora demovagnen, och 0.758 liter/mil utan släp.
Båda bilarna har fått ca 25-30% E85.
Antingen gillar 8v:n inte Etanol eller så är den allergisk mot släpvagnar.
Lutar starkt åt 2,2:an som firmabil. Sedan 16v:n lade av har jag också märkt hur lätt man blir beroende av farthållare, fungerande centrallås och det bästa av allt: Taklucka! Sitter trots allt periodvis väldigt mycket i bilen.
Ska gå ut och tvätta 2,2:an nu, och berätta för den om dess nya roll i livet.
Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
En svagare motor brukar öka mer i förbrukning än en lite starkare när de får dra, eftersom de får kämpa mer. Tror att det kan ha viss betydelse för att det inte skiljde så mycket i förbrukningen. Du får köra runt med 8v:n utan släp och se
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
8v motor är en konstruktion från sent 70tal tidigt 80tal. medans 2.0 16v och 2,2 är cirka tio år nyare konstruktion och som är mer avanserad i databoxen mm vilket gör att dom inte är i behov av detta system
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Kan den föråldrade motorstyrningen på 8v:n medföra att den inte kan "hantera spriten"?
Kanske drar den mer soppa vid E85-blandning? Ska absolut testa med bara Blyfri 95 nästa gång.
Kanske drar den mer soppa vid E85-blandning? Ska absolut testa med bara Blyfri 95 nästa gång.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Tack för info, mazdalover. Spännande.... testa med bara 95 blyfri, Mazd, och se hur den reagerar.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Tror inte den gillar E85. Körde utan släp idag, mest landsväg. Förbrukning: 0,750 liter/mil. Gick orent mellan 2000-2500 rpm. Fyllde upp med blyfri 95, fick bara i elva liter, men jag tyckte den gick bättre efter det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
En nykterist alltså... ja, men det måste den ju få vara.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!