Sida 6 av 6

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: sön 06 jun 2010, 12:46
av Mazd
Stor besvikelse! Tankade 8v:n för andra gången idag och kollade förbrukningen. 0.827 liter/mil. 49 mils lugn körning, varav 14 mil med lätt (ca 450kg) släp.

Senaste tankningarna av 2,2:an visade 0.880 liter/mil när jag kört mycket med stora demovagnen, och 0.758 liter/mil utan släp.

Båda bilarna har fått ca 25-30% E85.

Antingen gillar 8v:n inte Etanol eller så är den allergisk mot släpvagnar.

Lutar starkt åt 2,2:an som firmabil. Sedan 16v:n lade av har jag också märkt hur lätt man blir beroende av farthållare, fungerande centrallås och det bästa av allt: Taklucka! Sitter trots allt periodvis väldigt mycket i bilen.

Ska gå ut och tvätta 2,2:an nu, och berätta för den om dess nya roll i livet.

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: sön 06 jun 2010, 20:40
av DCXXVI
En svagare motor brukar öka mer i förbrukning än en lite starkare när de får dra, eftersom de får kämpa mer. Tror att det kan ha viss betydelse för att det inte skiljde så mycket i förbrukningen. Du får köra runt med 8v:n utan släp och se :)

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: sön 06 jun 2010, 22:56
av mazdalover
8v motor är en konstruktion från sent 70tal tidigt 80tal. medans 2.0 16v och 2,2 är cirka tio år nyare konstruktion och som är mer avanserad i databoxen mm vilket gör att dom inte är i behov av detta system

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: mån 07 jun 2010, 06:40
av Mazd
Kan den föråldrade motorstyrningen på 8v:n medföra att den inte kan "hantera spriten"?

Kanske drar den mer soppa vid E85-blandning? Ska absolut testa med bara Blyfri 95 nästa gång.

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: mån 07 jun 2010, 21:01
av Speedo
Tack för info, mazdalover. Spännande.... testa med bara 95 blyfri, Mazd, och se hur den reagerar.

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: mån 07 jun 2010, 22:18
av Mazd
Tror inte den gillar E85. Körde utan släp idag, mest landsväg. Förbrukning: 0,750 liter/mil. Gick orent mellan 2000-2500 rpm. Fyllde upp med blyfri 95, fick bara i elva liter, men jag tyckte den gick bättre efter det.

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: tis 08 jun 2010, 07:06
av Speedo
En nykterist alltså... ja, men det måste den ju få vara. ;)