Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: mån 10 dec 2012, 20:17
Mysteriet är löst!!!
Databoxen var det inte. (Men självklart så provade jag.)
Pinsamt att berätta, men här på forumet måste sanningen fram till varje pris, anser jag. Bestämde mig för att börja från början och skruvade ur stiften. Tvåans stift var nästan helt igensatt av vit askbeläggning. Efter "avloppning" går motorn rent och fint...
Men jag har ju bara behandlat ett symtom egentligen. Vad tusan är det nu som den här eländiga spisen drar i sig och belägger stiftet med och pga vad? Minnesgoda läsare minns kanske att min 2,2 kombi har dragit vatten och olja om vartannat i stort sett hela tiden sedan jag köpte den. Och förra vintern fick den både ny topplockspackning och nya ventiltätningar. Så igensatta tändstift var inte det första jag kom att tänka på.
Och så det här med varvtalet tycker jag är mysko. Varför märktes det bara vid lugn körning mellan 1600-2200 rpm??? Jag tycker att det borde ha märkts vid acceleration om ett stift inte är helt med. Och varför märktes inget under 1600 rpm???
Efter test med annan databox kollade jag EGR-ventilen. En av dess anslutningar var helt igensotad, så den kan knappast ha fungerat som den skulle, men om det hade något med felet att göra vet jag inte.
Får lära mig att kolla stiften då och då helt enkelt.
Databoxen var det inte. (Men självklart så provade jag.)
Pinsamt att berätta, men här på forumet måste sanningen fram till varje pris, anser jag. Bestämde mig för att börja från början och skruvade ur stiften. Tvåans stift var nästan helt igensatt av vit askbeläggning. Efter "avloppning" går motorn rent och fint...
Men jag har ju bara behandlat ett symtom egentligen. Vad tusan är det nu som den här eländiga spisen drar i sig och belägger stiftet med och pga vad? Minnesgoda läsare minns kanske att min 2,2 kombi har dragit vatten och olja om vartannat i stort sett hela tiden sedan jag köpte den. Och förra vintern fick den både ny topplockspackning och nya ventiltätningar. Så igensatta tändstift var inte det första jag kom att tänka på.
Och så det här med varvtalet tycker jag är mysko. Varför märktes det bara vid lugn körning mellan 1600-2200 rpm??? Jag tycker att det borde ha märkts vid acceleration om ett stift inte är helt med. Och varför märktes inget under 1600 rpm???
Efter test med annan databox kollade jag EGR-ventilen. En av dess anslutningar var helt igensotad, så den kan knappast ha fungerat som den skulle, men om det hade något med felet att göra vet jag inte.
Får lära mig att kolla stiften då och då helt enkelt.