Misständer liite liite.

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Vilken? Piratpackningen? Det kommer jag inte ihåg. Oginalpackningen som kommer någon gång denna vecka kostar fyrahyndranittionågonting.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Speedo »

Mazd skrev:Blev positivt förvånad när jag fick veta priset på orginal. Hade gissat på runt 800 kr...
Du skrev som sagt aldrig priset, bara att du blev förvånad att det var lågt. Ok, 400kr, ja det lät ju klart vettigt. Packningar verkar nog alltid värt att kolla original först.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Hämtade packningen idag. Har ingen brådska med bytet. Sakta men säkert...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Speedo »

Då vet du ju att du kan skrida till verket när andan faller på...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Arbetet med topp-packningen fortskrider i behaglig takt. Har inte hittat några genvägar. Min idé om att lyfta av toppen med både insug och grenrör på funkar om man har en bra kvinna i sitt liv. Men att hoppas på att kunna få tillbaka topp-insug-grenrör exakt rätt och utan att skada nya packningen kändes inte realistiskt. Det blev att bita i det sura äpplet och göra en ny insugspackning.

Har inte sett några egentliga fel på den gamla topp-packningen förutom att den extra gummikanten runt oljekanalen var skrynklig och dålig...

Det kan vara så att jag inte drog åt toppen rätt förra gången jag bytte packning. Förra gången hade jag tillgång till uppgifterna i Haynes boken i kapitlet som handlar om topplocket på modellen innan "GY (Golden Years)". Jag hade även uppgifter som följde med piratpackningen. Vet inte vilket moment jag gick efter, men uppgifterna i Haynes-boken hade jag stukit under så det var nog de jag gick efter. Om så var fallet så drog jag varje bult ca 20 Nm för löst förra gången. Kanske därför som oljan började krypa lite som den ville till ettans och tvåans burk? Men hur eller hur så har det fungerat några år ändå.

Ser även tendenser till att ventiltätningarna inte är i bästa skick, men det verkar inte akut och det är inget som jag tänker bry mig om nu.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Speedo »

Spännande spännande...

När ventiltätningarna börjar vara dåliga, hur märker man det? Tappad kompression?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Jag såg att det var lite fuktigt på ventilskaften när jag tittade in i insug resp. avgasportarna. Men det kräver ju att man plockar av insug och avgasgrenrör för att kunna se.

Normalt sett är det väl ökad oljeförbrukning utan utvändigt läckage, eller i värsta fall blårök som skvallrar om dåliga tätningar.

Ang. åtdragningsmomenten av topplocksbultarna så kom jag på ännu en grej: I versktadshandboken som jag följde den här gången så stod det förutom ett högre moment även att man skulle smörja bultarna och bultarnas säten med motorolja. Kommer bestämt ihåg att jag förra gången tvättade bultarna, bulthålen och bultsätena med avfettning, eftersom jag hört någonstans i något sammanhang att om inget annat anges så avser angivna åtdragningsmoment rena och ej smorda gängor.

Så nu lär jag inte tappa topplocket i alla fall... :D Har väl dragit sönder skiten i stället. :roll: Alu är inte mitt favoritmaterial.

(Drömde inatt att drog sönder gängorna i någon form av bromsrörsanslutning på 2,2:an. Hu, vilka mardrömmar man kan ha!)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Speedo »

Skall bli intressant att höra om misständningarna försvinner sen då!

När jag tappade trycket i bromsarna på Mazdan nu senast så trodde jag faktiskt att det var skarven mellan nya och gamla röret som flygit isär, men så var ju inte fallet.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Mazd »

Jo, visst ska det bli intressant... Nu är nästan allt ihopplockat igen. Ska beställa en ny ventilkåpspackning i morgon. Upptäckte även att höger inre drivknutsdamask var heltrasig, så det får bli nya inre damasker också.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Misständer liite liite.

Inlägg av Speedo »

Trevligt! Bra att du såg dom trasiga damaskerna i tid...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar