Sida 8 av 9
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: tor 01 aug 2013, 22:26
av Speedo
Hur går det Mazd? Låter märkligt det där. Inget jag grejat med så jag har inget att tillföra... men du verkar ju helt klart hittat anledningen till oljekonsumtionen där iaf.
Det kan inte vara ventilen som sväller av värmen ocn "nyper" i styrningen och drar med den? Nä, vet som sagt inte hur det ser ut så jag svamlar bara
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: fre 02 aug 2013, 17:03
av Mazd
Jag vet inte heller varför just den styrningen kryper upp. Satte ihop allt härom dagen. Ska snart ut och provköra. Hoppas allt funkar, för jag ska iväg med demo-vagnen i morgon, och 1 ton fönster väntar dessutom i Münchehof, och jag är trött på att dra släp med Maggan.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: sön 04 aug 2013, 09:32
av Mazd
Nu går bilen mycket bättre igen!
...Men tyvärr inte helt hundraprocentigt under belastning, om man är petig. Dock tillräckligt bra för att köra med och det duger åt mig tills vidare.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: tor 22 aug 2013, 20:59
av Mazd
Nyss hemkommen från Tyskland. 210kg fönster i bilen och 930kg på släpet. Vilken arbetshäst en 2,2-kombi är!!! Och ändå går min inte helt bra som sagt.
Klantig lastningspersonal på Finnlines gjorde att jag fick stanna mitt på rampen mellan däck 4 och däck 3. Skaplig lutning, kan jag säga, och med elvahundraplus kilo fönster och släpets egenvikt så hade jag helst backat ner och börjat om... Men det var bilar bakom och jag ville inte strula så det blev en plågsam "start i uppförsbacke". (Handbromsen höll inte hela ekipaget.)
Så korkat att stå precis
ovanför rampen och stoppa varje bil för att ta boarding-kortet, så att alla eftervarande får stanna i extremt motlut. När jag väl kom upp så åkte rutan ner och jag kastade kortet i farten på den skyldige.
Det förstörde mitt humör... Och när jag kom till min hytt så visade det sig att någon hade tömt sin rakapparat på golvet i badrummet, och städarna hade inte gjort något åt saken.
Ironiskt nog så hade jag tidigare på dagen lovordat Finnlines ordning och renhet jämfört med TT-Line.
Eftersom jag är en ensam man i arbetsbyxor och T-shirt utan tryck så tror de att jag är tradar-chaffis och jag får således frukost för 4 EUR i stället för 7 EUR. Det är alltid en tröst, och jag är ju chaffis egentligen. Just den dagen i alla fall. Oftast är jag springpojke och VD,
men mest springpojke.
(Som onödig information så bär svenska manliga semester-resenärer piratbyxor i jeanstyg, och tyska manliga semester-resenärer bär "vildmarksbyxor" typ Fjällräven men av märket Jack Wolfskin.) Kläderna
gör mannen. (Kläderna Germanen?
)
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: fre 23 aug 2013, 09:05
av Speedo
Oj, vilka äventyr du får vara med om!
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: mån 02 dec 2013, 22:22
av Mazd
Tokjobbig höst! Har bara gasat och väntat på "rasat", som uteblir när man kör "GY (Golden Years)". Jag förlitar mig sjukligt mycket på dessa bilars hållbarhet.
Har inte lyft ventilkåpan sedan i somras när jag knackade ner ventilstyringen till tvåans burk, och "låste" den med både locktite och körnarslag. Skruvade dock ur tvåans stift förra veckan, för att eventuellt "loppa av" det inför ännu en resa till Tyskland. Stiftet var helt ok! Ventilstyrningen verkar ha hållit sig på sin plats, och därmed har ventiltätningen sluppit stryk.
Men visst, motorn går inte helt 100. När jag släpper av efter en lång uppförsbacke med släp, så hackar motorn till, som om den tog en klunk olja. Klart märkbart, men ingen större fara för någon som litar på sin Mazda.
Nu misstänker jag vevhusventilationen och allmänt motorslitage. Får se när jag kommer runt till experiment med oilcatchcans.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: ons 11 dec 2013, 11:13
av Speedo
Hm.... allmänt motorslitage. Hur var kompressionen?
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: ons 11 dec 2013, 15:58
av Mazd
Ja du, om jag det minns...
Har för mig att kompet inte var så illa, men det är ett jäkla oljekladd i spjällhuset.
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: tor 03 maj 2018, 18:09
av Mazd
Nu är det dags igen. Har märkt lite tvekan hos 2,2-kombin vid acceleration på sista tiden. Som "en halv misständning", inte värre än så. Men var ändå väldigt länge sedan jag bytte stift, så det blev nya sådana samt tändkablar, lock och rotor. Nu går bilen bra igen, men vad såg jag på tvåans stift, tror ni? Oljekonsumtion igen!
Har ventilstyrningen krupit upp igen så att tätningen blivit sönderslagen en gång till?
Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN
Postat: fre 27 jul 2018, 16:01
av Speedo
Oj, mysko... varför återkommer det felet hela tiden i så fall, medan det inte alls verkar hända på andra exemplar av våra GY (Golden Years)-motorer?