Rädda Bongo (E2000).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Nu har jag testat fyrhjulsdriften. Skulle köra in Bongo i verkstaden och det är så mjukt och lerigt här så framhjulen sjönk ner lite i marken på ett ställe. Det hela såg inte så märkvärdigt ut, men var nog för att bakhjulen skulle slira hjälplöst. Lade i 4WD hög och då var det inte några problem att komma vidare. Det som däremot hände var att den yttre delbara nödlösningsdamasken gled av drivknuten, när drivaxeln började röra sig. Nåväl, alla damaskerna ska bytas snart ändå.
Har mätt och kollat vad jag behöver för grejer till bromsarna fram. Skivorna stämmer inte med det som anges när man söker delar via reg nr, men jag tror att jag hittat rätt grejer nu.
Har även avlägsnat värmepaketet i lastutrymmet. Ett rejält element med fläkt var det och slangar som var i vägen i motorrummet. Nu har jag i stället gott om plats för nya ryska värmeanläggningen. "Ural Edition" Den heter faktiskt så. Låter bra, tycker jag.
Har mätt och kollat vad jag behöver för grejer till bromsarna fram. Skivorna stämmer inte med det som anges när man söker delar via reg nr, men jag tror att jag hittat rätt grejer nu.
Har även avlägsnat värmepaketet i lastutrymmet. Ett rejält element med fläkt var det och slangar som var i vägen i motorrummet. Nu har jag i stället gott om plats för nya ryska värmeanläggningen. "Ural Edition" Den heter faktiskt så. Låter bra, tycker jag.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Har länge sneglat lite på karossens nerkant bakom hjulhusen bak. Nedre linjen har liksom inte stämt; nästan sluttat lite fel har jag tyckt. Började känna med bara händerna och grävde bort massor av kaross. En gammal lagning som är väldigt snyggt spacklad, men i övrigt inget kvar av. Det blir mycket plåt att byta, men jag tror inte det blir svårt att komma åt, och det verkar inte vara några svåra bitar att forma heller. Ska bygga om till mindre rostkänslig konstruktion också när jag ändå håller på. Det enda jag inte ser fram emot är få bort allt gammalt spackel. Ändå blir det lite spännande att "gräva" sig fram till hur omfattande de gamla lagningarna är. Bilder kommer.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Nu har jag börjat på allvar med Bongo. Det visar sig att större delen av karossens nerkant är lagad tidigare. Ganska välgjort är det visserligen men passformen på lagningsbitarna är sådär, och det har man löst med rigorös riktspackling. Spacklet är upp till 10mm tjockt på sina ställen.
Så för mig är det inte fråga om att laga, utan mer att återskapa karossens nederdel. En del av de gamla lagningarna kommer jag nog att låta vara tills vidare, men inga med tjockt spackel på.
Jag har hissat upp Bongo i vågrätt läge, och sedan bestämt själv hur nerkanten på karossen ska se ut. Sedan mäter jag in de nya delarna i förhållande till bakrutans nerkant och sidodörrens bakkant. Jag använder linjal, rätskiva, vattenpass och för första gången korslaser. Ja, och så pappersmallar och tape så klart.
Några bilder från dagens session.
Så för mig är det inte fråga om att laga, utan mer att återskapa karossens nederdel. En del av de gamla lagningarna kommer jag nog att låta vara tills vidare, men inga med tjockt spackel på.
Jag har hissat upp Bongo i vågrätt läge, och sedan bestämt själv hur nerkanten på karossen ska se ut. Sedan mäter jag in de nya delarna i förhållande till bakrutans nerkant och sidodörrens bakkant. Jag använder linjal, rätskiva, vattenpass och för första gången korslaser. Ja, och så pappersmallar och tape så klart.
Några bilder från dagens session.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Vilka kval jag lider när jag ska bestämma vilka gamla lagningar som jag ska låta vara tills vidare. Särskilt om det är lite snett gjort. Skulle vilja rensa allt och göra på mitt sätt, men det skulle ta orimlig tid.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Det där kan man väl kalla för rostskador! Jag ska aldrig gnälla på min "ytrost" igen.
Du brukar ju få till fina lagningar så det här blir väl inget undantag men det kommer nog att ta ett tag.
Du brukar ju få till fina lagningar så det här blir väl inget undantag men det kommer nog att ta ett tag.
Re: Rädda Bongo (E2000).
Jag hyser gott hopp. Min största oro är att jag inte ska kunna göra synliga lagningar med den form som jag anser att de ska ha, och ändå kunna få dem att stämma med de gamla lagningarna. Jag använder inte spackel, basta!
Och min allra största skräck är naturligtvis att någon ska tro att även de tidigare lagningarna är gjorda av mig. Såå pinsamt.
Köpte ännu en vinkelslip nyss. Kan vara bra att ha. Detta är ett fyravinkelslipars problem.
Och min allra största skräck är naturligtvis att någon ska tro att även de tidigare lagningarna är gjorda av mig. Såå pinsamt.
Köpte ännu en vinkelslip nyss. Kan vara bra att ha. Detta är ett fyravinkelslipars problem.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Det värsta med plåtjobb är att tiden inte stämmer med övriga världen. Om jag håller på en liten stund i verkstaden så har det samtidigt passerat fyra timmar utanför. Jag fattar det inte!
Har nästan beslutat mig för att göra om det tidigare skärmkantsbytet. Har nästan beslutat mig för att handknacka egna kanter också, i stället för ekonomidelar. Har aldrig gjort det och formen ser inte jättesvår ut, så det skulle nog vara kul.
Har nästan beslutat mig för att göra om det tidigare skärmkantsbytet. Har nästan beslutat mig för att handknacka egna kanter också, i stället för ekonomidelar. Har aldrig gjort det och formen ser inte jättesvår ut, så det skulle nog vara kul.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Rädda Bongo (E2000).
Käre tid vilket projekt, tur att det är någotsånär njutbart . Om skärmarna ser ut sådär anar jag att det inte finns brist på andra källor till rostlagningsnöje runtom bilen!
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: Rädda Bongo (E2000).
Jo, det är stora ytor som måste bytas... Men ännu så länge har det varit förvånansvärt lätt att komma åt jämfört med motsvarande ställen på våra personbilar.
Jag börjar tycka att vintern är lite väl kort.
Jag börjar tycka att vintern är lite väl kort.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).