Sida 9 av 10
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: mån 08 feb 2010, 18:57
av Speedo
Härligt att höra! Må nu Mazdagudarna vara med dig
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: mån 08 feb 2010, 20:30
av Mazd
Bra!
Men man undrar ju om det bara är ett olyckligt sammanträffande, eller om det finns någon anledning till att bilen käkar fördelare...
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tis 09 feb 2010, 21:08
av Dev
Ja, det återstår att se.. Måste ha fått en dålig fördelare sist jag bytte
..hoppas det var så iaf.
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: lör 16 okt 2010, 18:05
av Mazd
Fyller på lite i den här tråden för tändmodulen på 2,2:an gav upp drygt 4 km hemifrån idag. Motorn hackade till några gånger och stendog. Hade riktig tur i oturen. Kunde precis rulla in på en stor parkering vid en golfbana. Solen sken och promenaden hem var skön.
Hämtade 2,0:an och tow bar:en. Har byggt en tow bar som passar bolt on i surrningsöglorna fram på våra bilar för jag visste att den dagen skulle komma, men har aldrig tidigare använt den, inte ens testat. Det gick i alla fall bra utom i en lite skarp sväng i lite för hög fart på hal grusväg då framhjulen kanade på den bogserade bilen som sköt iväg bakvagnen på dragbilen, men det gick bra, det knöt sig inte.
Väl hemma startade 2,2:an igen på första försöket, men stannade igen efter några minuter när den börjat bli varm, och gick sedan inte att starta trots att jag väntade en stund. Kollade med tändinställningslampa och konstaterade att gnista saknades. Visste att det satt en likadan tändspole i 16v:n så jag började med att byta den, ingen skillnad. Misstänkte egentligen tändmodulen från början. Fick för mig att kolla i fördelaren på 2,0:an, och där satt minsann en precis likadan tändmodul. Plockade över den till 2,2:an som startade direkt. Bra med många bilar!
Ny tändmodul hittade finns på Meca för 696,25.
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: lör 16 okt 2010, 20:51
av Speedo
Ahh.... det där är ju en klassiker för våra bilar. Och exakt med dom symptomen. Du skulle som sagt gått direkt på tändmodulen
Undra om det är milen, åldern, eller bara en slump när tändmodulen far? Räcker det med att plocka bort rotorn för att komma åt tändmodulen eller satt den "djupare"?
"Tow bar" har jag aldrig provat. Är det att föredra framför en vanlig bogserlina?
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: sön 17 okt 2010, 10:33
av Mazd
Jag undrar också vad som påverkar när tändmodulen ger upp.
Tändmodulen sitter ganska lätt åtkomlig. Lite pillig att få bort när man lossat skruvarna, men inte så svårt.
Tow bar är superbra. Man kan bogsera ensam.
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: mån 18 okt 2010, 17:57
av Mazd
Ny tändmodul monterad och 2,2:an går igen.
Halv nio i morse ringde jag till Meca och beställde tändmodulen, och de beställde hem den så den fanns att hämta efter kl 14.00. Nice!
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: mån 18 okt 2010, 19:40
av Speedo
Snabbt! Men tog du inte modulen från 16v:n?
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: mån 18 okt 2010, 20:02
av Mazd
Fördelaren ser lite annorlunda ut på 16v:n. Tror inte att den har en sådan tändmodul. (Men är inte helt säker.) Ville hur som helst ha en helt ny när den inte kostar mer och är en erkännt känslig grej på våra bilar.
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: mån 18 okt 2010, 21:00
av Speedo
Ok, du "lånade" den från 8v:n?