Sida 9 av 10
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Postat: mån 06 feb 2012, 21:49
av Speedo
Ja då finns det ju lite professionellt tänk bakom den nya rördragningen. Förstod nog inte exakt hur det gick innan, men det borde bli betydligt mindre motstånd nu. Kanske ger lite effekt? Sen kräver ju inte en 4-taktare exakt avstämt motstånd.
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Postat: tis 07 feb 2012, 10:49
av Mazd
Nä, pricipen för 4-takt är väl enkelt uttryckt; ju mindre motstånd desto bättre? Sedan kan man ju gå vidare och fundera på grenrör och extraktorkonstruktioner, men så långt har jag inte kommit ännu. Skulle förstås vara kul att kolla in hur den lilla främre ljuddämparen är skapad, och om det går att underlätta flödet i den också. Idag ska jag byta två gummiupphängnngar vid främre burken, sedan ska hatchbacken ut och ge plats åt fortsättningen på följetången med den envist hackande 2,2 kombin.
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Postat: tis 07 feb 2012, 15:36
av Mazd
Kan avslöja att Bum Rush (TM) -ljuddämparen inte gör mycket väsen av sig. möjligen något lite högre ljud än innan, men inget man reagerar på. (Nästan tråkigt). Så det finns inget ljudmässigt hinder att ge sig på den främre burken också. Böjen från grenröret och flex-biten innan kat:en är irriterande trånga ställen också.
Är sugen på plusgrader och tvätt och vax... OCH BREDA SVARTA RÄNDER ÖVER HUV, TAK OCH BAKLUCKA.
(Jag har en inre bild att följa.) Har aldrig tvättat hatchbacken... Men det är väl ingen som är förvånad över det?
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Postat: tis 07 feb 2012, 18:55
av Speedo
Okey... det blev "för bra" då nästan
Två ränder längs med bilen är väl ganska vanligt på stylade bilar?
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Postat: tis 07 feb 2012, 21:03
av Mazd
Ja, "för bra" är en passande beskriving...
Men hur många gamla 626 har ränder? Och så ser jag i min inre bild en liten detalj med ränderna som jag vill prova.
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Postat: ons 08 feb 2012, 23:03
av Speedo
Sant... ingen än så länge
Vill se!
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Postat: sön 15 apr 2012, 19:03
av Mazd
Tvättade hatchbacken idag. Första riktiga tvätten sedan jag köpte den.
Började putsa lite också. Väldigt mycket lättare att polera/vaxa silvermetallic än solid röd. Men otacksamt ändå, för det syns ju knappt någon skillnad före och efter. De röda bilarna blir ju "som nya" efter rengöring och vax.
Alla fordonen har fått sommardäck i helgen också utom traktorn som fortfarande har kedjorna på och bladet bak. Man vet aldrig med April...
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Postat: sön 15 apr 2012, 20:25
av Speedo
Precis... Metallic har klarlack, vilket gör att den inte oxiderar. Just silver metallic är ju en "lat mans färg" då det är den bästa att dölja smuts och skavanker.
Här snöade det igår... har bytt till sommardäck på Toyotan redan, men inte på Mazdan.
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Postat: mån 16 apr 2012, 19:44
av Mazd
Hittar alltid grejer när man putsar... Höger bakskärm är omlackad. Proffsjobb. Kofångaren fram har blivit ordentligt intryckt på vänstersidan. Måste ta loss den och rikta upp fästena vid tillfälle. Massor av småmärken, men det är som Speedo skriver; de syns inte mycket mot silverfärgen.
Är det kanske förklaringen till att alla (lite överdrivet) bilar i Sverige är silverfärgade??? Jag avskyr silvermetallic bara för att det är en så vanlig kulör. Bilar ska ha glada färger, tycker jag. Helst röd.
Men i Tyskland är alla (återigen lite överdrivet) bilar mörkblå metallic, och de är de facto bättre än vi på nästan allt. Så om vi vore smarta så skulle vi också välja mörkblå metallic och därigenom åtnjuta de fördelar som detta färgval ger utan att ens veta vad dessa fördelar är.
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Postat: tis 24 apr 2012, 20:42
av Mazd
Bilprovning idag. Fick en lista lång som min arm. Fem tvåor på rost. Sju "bra att veta" på rost.
Inte särskilt överraskande. Hellre rost än en massa dyra delar som måste köpas.