Re: År för år
Postat: sön 21 jul 2024, 11:28
Intressant ändå, vad som tär mest/minst på bilen gällande användande och förvaring.
Min erfarenhet är att körning på vintern i saltslask är det absolut värsta, och då även ojämn väg/gropar/tvättbräde som oftast är på vintern. Rosten gror och bussningar börjar glappa.
Sedan är förvaring utomhus på sommaren under bar himmel riktigt illa. UV ljuset är fruktansvärt elakt. Det bleker plast, emblem, klädsel etc som ofta aldrig går att få till igen. Lacken oxiderar fort, speciellt våra röda utan klarlack. Den stekande värmen i sig känns inte heller som någon höjdare.
Däremot skulle jag säga att när den står i garage största delen av året, körs ut när det blivit minusgrader och står ute orörd (förutom nån avborstning vid större snöfall) tills töperioden kommer (jag behöver garaget för skotermek på vintern), så tycker jag den håller sig mycket bra. Ingen tillkommen rost, ingen tillkommen oxid. Ser bra ut efter tvätt. Möjligen skulle vara att bromsarna kan kärva lite, men det är ju vanligt oavsett på en bil som står längre perioder.
Vad säger ni, vad är nackdelarna med förvaring ute på vintern? Kyla i sig borde väl inte vara skadligt så länge man har bra glykol, och inte försöker starta när det är som kallast. (Var -30 här i vintras). Blir ju som nästan konserverad tänker jag. Snölagret skyddar även mot ljus, smuts, små grenar och annat som kan blåsa omkring.
Min erfarenhet är att körning på vintern i saltslask är det absolut värsta, och då även ojämn väg/gropar/tvättbräde som oftast är på vintern. Rosten gror och bussningar börjar glappa.
Sedan är förvaring utomhus på sommaren under bar himmel riktigt illa. UV ljuset är fruktansvärt elakt. Det bleker plast, emblem, klädsel etc som ofta aldrig går att få till igen. Lacken oxiderar fort, speciellt våra röda utan klarlack. Den stekande värmen i sig känns inte heller som någon höjdare.
Däremot skulle jag säga att när den står i garage största delen av året, körs ut när det blivit minusgrader och står ute orörd (förutom nån avborstning vid större snöfall) tills töperioden kommer (jag behöver garaget för skotermek på vintern), så tycker jag den håller sig mycket bra. Ingen tillkommen rost, ingen tillkommen oxid. Ser bra ut efter tvätt. Möjligen skulle vara att bromsarna kan kärva lite, men det är ju vanligt oavsett på en bil som står längre perioder.
Vad säger ni, vad är nackdelarna med förvaring ute på vintern? Kyla i sig borde väl inte vara skadligt så länge man har bra glykol, och inte försöker starta när det är som kallast. (Var -30 här i vintras). Blir ju som nästan konserverad tänker jag. Snölagret skyddar även mot ljus, smuts, små grenar och annat som kan blåsa omkring.