Sida 10 av 12

Re: Misständer liite liite.

Postat: mån 13 feb 2012, 08:11
av Mazd
Tack Speedo! Såklart finns allt man behöver på detta forum. Hade för mig att jag sparat allt matnyttigt som dykt upp på min egen dator också, men detta hade jag missat. Trodde nog att det stod i verkstadsmanualerna också, och rotade runt en bra stund utan resultat.

Pinsamt att missa den mest självklara källan när det gäller "GY (Golden Years)" info. :oops:

Re: Misständer liite liite.

Postat: mån 13 feb 2012, 16:09
av Speedo
Hehe, jo det kan bli så ibland. Blir intressant att höra sedan hur det gick med avläsningen. Har inte testat detta själv ännu.

Re: Misständer liite liite.

Postat: mån 13 feb 2012, 18:51
av Mazd
Avläsningen lyckades inte. Dioden lyste konstant. Testade att nolla felkoderna men det blev samma sak igen. Testade på hatchbacken också och dioden lös konstant då också.

Har mätt upp tändspolen och den verkar ok.

Har testat med en extra jordkabel från toppen till batteri minus.

Problemet kvarstår.

Funderar över om oljeförbränningen har lett till sotigare avgaser som kan påverka EGR-systemet??? Ska läsa på om EGR. (Bilen böjade rycka ungefär samtidigt som den började dra olja.)

Ska kolla bränsletrycket också. Borde inte vara så lurigt.

-Usch! Är väldigt villrådig och sur... Ska kolla vad de säger på Motorforum också.

Re: Misständer liite liite.

Postat: mån 13 feb 2012, 20:57
av Speedo
Märkligt.... det var inget steg i instruktionerna som var tveksamt? Du jordade alltså det enda stiftet i datakontakten, slog på tändningen och satte testlampan mellan stift 1 och 2 i den sexpoliga kontakten? Vad var det för diod du använde? Tänk på att en vanlig lysdiod är gjord för ca:1,2V. Tycker mig hört att det även fungerar med vanlig testmejsel.

Re: Misständer liite liite.

Postat: tis 14 feb 2012, 11:58
av Mazd
Ska testa med testmejsel också idag. (Dioden som jag använde var en som tidigare ägaren av hatchbacken använt som provisorisk belysning av värmereglagen i stället för att byta belysningen bakom panelen.)

Läste på lite om allt möjligt i går... Ska kollar luftflödesmätaren idag också för den stod som huvudmisstänkt vid felsökning på luft/bränslesidan.

Re: Misständer liite liite.

Postat: tis 14 feb 2012, 19:12
av Speedo
Upplever du hacken som tändnings eller bränslerelaterade? Har fått för mig att tändningsrelaterat är kortare med hårdare misständningar, medan bränsle ofta ger "mjukare" hack, och kanske påverkas mer direkt av gaspådrag?

Re: Misständer liite liite.

Postat: ons 15 feb 2012, 08:40
av Mazd
Det blev inget mer felsökt igår. Får se vad jag hinner med idag, om något.

Har ingen aning om det är tändnings- eller bränslerelaterat, men om något så är hacken åt det mjuka hållet.

På Motorforum är de inne på ventiltätningarna, som jag också var i början innan jag började tvivla, och nu vet jag varken ut eller in. Har beställt nya ventiltätningar. Mazda orginal 115kr/st x 12st...

Re: Misständer liite liite.

Postat: ons 15 feb 2012, 21:17
av Mazd
Kollade felkoder idag igen. Denna gång med 12volt testlampa. Samma resultat; lampan lyser konstant.

Mätte upp luftflödesmätaren, och den verkar funka.

Kollade bränsletrycket och det fanns tryck och trycket höll bra efter att jag slagit av tändningen. (Det är visserligen något fel på min mätklocka för ändamålet för den visar inte rätt, men så brukar det vara, så jag tolkar det som ok.)

Så satte jag igång med verktygsmakeriet... Knåpade ihop ett verktyg för att pressa ner ventilfjädrarna medan ventilerna hålls emot med tryckluft i cylindern via en adapter i tändstiftshålet. Har bara testat på en ventil ännu, men det funkade klockrent. Är så underbart nöjd med verktyget. Borde finnas sådana att köpa, men jag har aldrig sett några. Såg en liknande princip hos ett specialverktyg för Opel, men det var ett stort åbäke som monterades mellan fjäderbenstornen i motorrummet. Mycket snack och inga bilder... Ska fota i morgon, jag lovar.

Re: Misständer liite liite.

Postat: ons 15 feb 2012, 23:04
av Speedo
Förstår inte riktigt hur verktyget fungerar, men jag förstår att du testar om ventilerna är täta genom att sätta lufttryck i tändstiftshålet. Hur var den du testade?

Men visst borde egentligen inte ventiltätningarna vara dåliga vid det miltalet på en GY (Golden Years)? Men då vet man såklart inte hur tidigare ägare skött oljebytena (vilket jag gissar påverkar).

Re: Misständer liite liite.

Postat: tor 16 feb 2012, 15:08
av Mazd
Tryckluften är bara för att hålla ventilerna stängda, så att man kan trycka ner fjädrarna uppifrån utan att ventilen trycks med ner. Helt enkelt för att slippa plocka av hela toppen och använda en ventilbåge för jobbet.

Tror inte man kan testa ventilerna med tryckluft för det pyser lite förbi kolvringarna antar jag. Kompet har jag testat och det var bra, och ventilernas anliggningslyta såg också bra ut när jag hade loss toppen.

Svårt att veta vad som påverkar tätningarna mest. Bilen har ju inte gått så långt med Mazda-mått mätt, men åldern tar ju ut sin rätt på gummitätningar också. Nya tätningar kommer i morgon.