Rostfix stolpe, steg för steg

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Rostfix stolpe, steg för steg

Inlägg av Speedo »

Okey, här kommer dagens arbete. Inget stort jämfört med vad många andra här grejar med, men nog så pillrigt ändå:

Ja, så här såg det ut innan jag började. Som vanligt förstår man att det finns mycket där bakom som man inte ser i det här läget.
Bild

Här har jag börjat bryta upp och kapa lite med kaptrissan till Dremeln.
Bild

Mera kap, mera bryt. Som vanligt med dubbelplåt så rostar det emellan...
Bild

Nu är det mesta av den yttersta plåten borta och det är riktig gravrost man möts av, som dessvärre ser ut att fortsätta längre upp.
Bild

Nu vågar jag inte gå längre upp. Dags att börja skära bort det som är genomrostat av innerplåten.
Bild

Raskt hoppat framåt... för mig som inte är så van vid plåtarbetet tog det ett tag att klippa och slipa till en passande plåtbit.
Bild


Kant-i-kant är det ju som gäller här. Hålen är till för.... just det, inget svetsning här inte utan här skall det nitas!
Bild

Förutom att eliminera risker med hög temperatur i dessa områden, så kan jag nu "behandla" plåtarna från bägge håll, sas.
Bild

Här är plåten nitad, och målad även från utsidan. Passningen duger för mig. Nu får hammarlacken visa vad den går för...
Bild

Klart, och listen på plats. Det är ju inget ställe man direkt ser mycket av, så det viktigaste är att hålla rost-pesten på avstånd.
Bild
Kanske blir att lyfta listen framöver och lägga ett lager hammarlack till för att fylla springorna och så att det täcker ordentligt.
Som sagt... ett litet arbete jämfört vad många andra här grejat med, men ändå...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostfix stolpe, steg för steg

Inlägg av Mazd »

Riktigt snyggt steg-för-steg-"reportage"! (Jag bara älskar att titta på sånt, och särskilt när det handlar om Mazda.)

Konstigt att det blev så mycket rost på icke-antenn-sidan, men dubbelplåt är dubbelplåt, usch!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostfix stolpe, steg för steg

Inlägg av Speedo »

Tack!

Vad tror du om metoden då, och hur tror du det kommer hålla?

Jag har faktiskt inte hört om nån annan som lagt färg emellan plåtarna och sedan nitat ihop :? Sen vad gäller snyggheten på lagningen så visst finns det utrymme för spackling eller att fylla springorna med karosserikitt, men jag vet inte om det är värt det på det stället ;). Däremot blir det nog ett lager hammarlack till vid tillfälle, och det fyller rätt bra också. Man ser färgnyansskillnaden rätt tydligt just efter man målat, men jag vet att när det gått en vinter och det blivit lite smuts osv så smälter det ihop bättre, färgmässigt. Men klart smidigt att slippa hålla på med grundfärg som skall torka först och sedan själva färgen.

Idag är det vilodag med familjen och imorrn blir det årets polering och lackförsegling! Sen bär det snart iväg till Göteborg en vecka och sen är min 2v semester slut... (Jag som hade tänkt hinna med rörsystemet också).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostfix stolpe, steg för steg

Inlägg av Mazd »

Ska man vara riktigt petig så får du ju en försvagning av A-stolpen när du inte svetsar, men det är ju så mycket bockningar så skillnaden är nog inte så stor, och dessutom är rosthålet på en slät yta. Huvudsaken är ju att stoppa rosten och då är ju färg mellan plåtarna perfekt. Inte en chans att jag hade spacklat där men jag börjar ju veta lite om hur du tänker, hehe! Nä, allvarligt så täcker listen det mesta ändå.

Jag gjorde en liknande grej på Jeepen (ajaj, off topic). Där var det en förstäkningsplåt som var punktsvetsad på torpedväggen och bakom den jäste naturligtvis rosten. Jag borrade rakt igenom varje svetspunkt så jag fick bort förstärkningen. Så blästrades och lackades allt på alla sidor. Återmonteringen gjorde jag med bultförband i hålen efter svetspunkterna. Har funkat kanon.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Rostfix stolpe, steg för steg

Inlägg av mazdalover »

som utbildad bilplåtis ryser jag när jag ser denna rost och bristfälliga lagning.

jag säger bara svetsa, för din egen säkerhet
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostfix stolpe, steg för steg

Inlägg av Speedo »

Tanken var att få rosten att sluta sprida sig. Men om det nu är en sån viktig del ur säkerhetssynpunkt så får jag väl göra om det till sommaren då. Har föressten hört att vissa märkesverkstäder gått över till att "limma" istället för att svetsa... go figure.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostfix stolpe, steg för steg

Inlägg av Mazd »

Svets, aluminiumtape, hönskit och Plastic padding, plåtskruv, butyltätning......Men något j*vla limmande blir det inte i min vedbod! Nja, man vet aldrig förresten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostfix stolpe, steg för steg

Inlägg av Speedo »

Hehe... men som sagt, min "lagning" var inte för att öka hållfastheten, utan för att stoppa pesten. Tror inte det är sämre hållfasthet nu än innan jag grejade iaf. Skillnaden är att nu växer det förhoppningsvis inte.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar