Startproblem

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Startproblem

Inlägg av washout »

Nu har mazdan slutat starta för mig här i Nya Zeeland :)
Jag kör den ju inte speciellt ofta för närvarande, men det ungefär ett år gamla batteriet brukar klara sig ok med lite körning var 3:e vecka. När jag skulle starta bilen denna gång var det dock helt dött. Inget centrallås, inga lampor tänds på instrumentpanelen, inte ett klick eller nånting hörs när tändningsnyckeln vrids om. Någonting verkar ha dragit ur batteriet totalt, så jag anlitar en kompis och testar att starta med startkablar, men inte heller detta funkar! Med kraft från den andra bilens batteri så lyser instrumentpanelen upp och man hör klicket från startmotorn som slår till (solenoiden?). Den slår till men drar inte runt motorn. På 1 av 10 startförsök ungefär drar startmotorn runt ett halvt varv eller så.

Vad kan detta bero på tror ni? Problemet har uppkommit utan någon annan inverkan än att bilen stått i tre veckor.
Det jag har tänkt testa härnäst är att få batteriet laddat och testat och sen göra ett försök att bogsera igång bilen. För jag misstänker att det kanske inte går att rulla igång den om batteriet är 0% laddat? Om jag då får igång den får det kanske bli ett verkstadsbesök :)
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av Speedo »

Jag tror att batteriet dött såpass mycket så det rent utav är kortis i det. Dvs, när du kopplar till startkablar från en annan bil så suger batteriet åt sig så mycket ström så det inte räcker för att dra runt startmotorn. Mitt förra batteri dog helt från en dag till en annan. Nytt batteri så var det frid och fröjd igen, skulle gissa att det samma gäller för dig...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: Startproblem

Inlägg av washout »

Det låter ju inte helt otroligt! Jag har lämnat batteriet till den lokala bilelektrikern för laddning och kontroll idag, har inte möjlighet att ladda själv. Får se om det fortfarande verkar vara ok och sen göra ett nytt startförsök på lördag. Om det inte funkar att starta med nyladdat batteri så kanske jag kan testa med startkablar utan mitt batteri inkopplat... eller med startkablar och varva motorn på den andra bilen. Om det inte funkar så får jag börja misstänka startmotor/jordning/övriga elfel. Men förhoppningsvis är det bara så enkelt som ett abrupt fallerat batteri...
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av Speedo »

Jag är ganska övertygad om att det är batteriet som strular...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: Startproblem

Inlägg av washout »

Jomenvisst startade den fint med nyladdat batteri, du hade helt rätt. Då har jag lärt mig nåt nytt om att starta med startkablar, dvs att det inte är säkert att det funkar om batteriet är rejält urladdat! Bara lite lustigt att det laddade ur sig så fullständigt på ett par veckor (bilelektrikern mätte 9.5v eller nåt på det). Efter laddning och belastningstest verkade det helt ok dock. Körde en timmeslång tur norrut till Upper Hutt i kuling och regn för att motionera ekipaget och tanka. Har nu lämnat batteriet med minuspolen bortkopplad tills nästa gång vagnen ska startas för säkerhets skull :)
Mazdan må ligga mestadels i träda, men i januari ska den få sig ett antal hundra mil.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av Speedo »

Kul!

Tänkte väl det... det är ju en Mazda - inte mycket annat som brukar så sönder :lol:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar