År för år

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: År för år

Inlägg av Speedo »

Jag var rädd att Mazdaguden skulle straffa mig för min enorma lathet och mina felprioriteringar, men nu har jag äntligen fått upp årets sida av "Tidsmaskinen". Tiden har väl kanske inte gått så mycket bakåt det här året, men beror dels på att de flesta enklare "fixen" redan är gjorda, och att jag haft väldigt lite tid sedan jag fick mitt nya jobb, så jag har fått koncentrera mig på saker som rostfix och rostförebyggande åtgärder. Men den årliga lackbehandlingen hoppar jag såklart inte över!

Årets bilder är tagna med min nya systemkamera, Canon EOS450D med kit-objektivet 18-55mm. Syns inte så stor skillnad mot tidigare rent kvalitetsmässigt när bilderna är nedminskade så här, men man kan se det på skärpedjupet om inte annat. Med en vanlig kamera, som min A610, är det svårt att inte få en bakgrund som är lika skarp som motivet.

http://Mazda.chotai.se/2008/index.html

Svårt att få bilderna att inte se likadana ut (kompositionsmässigt) varje år... måste försöka tänkte ut nåt kreativt till nästa år. Inga träd i bakgrunden. Kanske stadsmiljö?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: År för år

Inlägg av Mazd »

Ingen risk att Mazdaguden straffar dig när du tar hand om hans skapelse som du gör!

Jag får gåshud när jag ser bilderna! Såååååå läcker bil du har Speedo!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: År för år

Inlägg av Speedo »

Tack!! Sådana kommentarer hjälper definitivt till att ge en känsla av att det är värt att hålla efter bilen. Sedan måste jag faktiskt nämna att det hade inte varit möjligt att hålla en familjebil i det här skicket, om det inte varit för att min fru också varit så duktig på att hantera bilen varsamt. Även min 5åriga dotter har lärt sig att inte skita ner mer än nödvändigt. Har föressten alltid en MF-duk liggandes i bilen och med en fuktad sådan eliminerar man eventuella skomärken bak på stolsryggen etc. på några sekunder.

Värst i sommar var nog när vi stått under nåt träd som fyllt luftintaget med massa frön, som sedan har fördelat sig under en längre period när man dragit igång fläkten...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: År för år

Inlägg av Mazd »

Jo, det är klart att det skulle vara ohållbart om det bara var du i familjen som var försiktig med bilen. Helt otroligt skick på en familjebil/bruksbil i alla fall och heder åt hela Speedo-familjen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: År för år

Inlägg av Speedo »

Vad tyckte dom om årets plåtning då Mazdalover? Eller har du inte haft tid att kolla in bilderna?

Funderade på att göra första bilden till bakgrundsbild i olika upplösningar. Var föressten och fotade lite höst-träd, passa perfekt som bakgrundsbild också. Om nån är intresserad av bakgrundsbilder (kan anpassa dom till din upplösning på skärmen) så säg till...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: År för år

Inlägg av mazdalover »

jo för fasiken är ju inte lite avundsjuk på skicket på den men min kommer vara finare nästa år då den blir candy röd
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: År för år

Inlägg av washout »

Ser bilderna först nu, men ja, käre tid det är ju helt vansinnigt... Fenomenalt sanslös putsnivå på en snart 20 år gammal bruksbil. Bra bilder, mycket roligare att ta dom med systemkamera också.

Mazdan här i NZ blir inte körd så mycket för tillfället, men jag försöker ta en tur ungefär var 3:e vecka för att hålla batteriet laddat :) Eventuellt får jag besök från Sverige i början av nästa år och då kan den få ge sig ut på ytterligare en turné landet runt.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: År för år

Inlägg av Speedo »

Tackar tackar, mycket kul att höra!

Oj, ja då går inte din Mazda många mil/år. En långtur gör den säkert gott så den får sträcka på benen lite.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: År för år

Inlägg av Speedo »

Blev en ganska nogrann polering detta år. Och dessutom premiär för mazdapolering i mitt eget garage :D
Fotning blev lite mer stressad dock, efterssom jag var tvungen att raskt ta tag i mina svärföräldrars nyinförskaffade 9-5 -04.

Så här är årets bilder, 2009. Bilderna blev tagna här i Täfteå.
http://Mazda.chotai.se/2009/index.html
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: År för år

Inlägg av Mazd »

Jag tror nästan inte att din bil är sann, Speedo. Har du funderat på att göra en Mazda-almanacka med din bil poserande i de olika årstiderna?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar