År för år

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

År för år

Inlägg av Speedo »

Här kan ni se bilder på min bil, år för år, sedan jag köpte den:
http://Mazda.chotai.se/2007/
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Clean67
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:32

Re: År för år

Inlägg av Clean67 »

Speedo ! Du har genomfört ett genialiskt tidsdokument med dina fina bilder och beskrivningar år från år. Så har du nu också förmodligen åtminstone Sveriges snyggaste 626:a. Jag har då aldrig på senare år sett någon tillnärmelsevis så fräsch. Jag kollar alltid sen liten spoling på alla bilar jag ser, särskilt just -88-91-modellen. Vore kul att få se andras exemplar. ;)
Clean67
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:32

Re: År för år

Inlägg av Clean67 »

Psst. Spolarmunstyckena går att polera upp till sin mörkgrå sidenmatta originalglans..Eller spola gärna inlägget, eftersom det bara var en petitess i sammanhanget.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: År för år

Inlägg av Speedo »

Tack för kommentarerna, clean67, och välkommen till forumet föressten!

Du har helt rätt om spolarmunstyckena. Har inte bökat så mycket med dom faktiskt, men trots att jag håller på en hel del med bilrekond så har jag inte hittat något medel som funkat bra på dom ännu. Plasten känns riktigt trött där. Eventuellt kommer jag testa försiktigt med värmepistol, vid tillfälle...

Sen om min är snyggast i Sverige... möjligvis en av dom snyggare i "originalskick" isåfall. Finns ju många stylade coupés osv. Kolla på gargaget.org tex. Men personligen så vill jag bara ha den i så fräscht originalskick som möjligt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: År för år

Inlägg av Tarasus »

Wow!

Blir lite så att man måste hålla i hakan när man kollar på dina bilder. Tvekar på att det finns en annan 626:a av samma årsmodell som håller en sån hög finish på lack och så pass rostfri (helt rostfri?).
Otroligt fin :)
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: År för år

Inlägg av Speedo »

:oops:

Man skall tänka på att dels har jag fotat en hel del bilder, och väljer ut dom bästa. Sedan syns inte små skavanker på bilder. Och rost... jodå, jag pillar med det varje sommar. Men grejen är väl att jag försöker plocka det så fort det syns minsta lilla. Men jag såg nu när jag tvättade bilen att det börjat bubbla upp lite längst ner på vänster bakdörr (på insidan, där plåten är dubbelvikt). Ett eländes ställe det där... hur ser det ut på era bilar?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: År för år

Inlägg av Tarasus »

Speedo skrev::oops:

Man skall tänka på att dels har jag fotat en hel del bilder, och väljer ut dom bästa. Sedan syns inte små skavanker på bilder. Och rost... jodå, jag pillar med det varje sommar. Men grejen är väl att jag försöker plocka det så fort det syns minsta lilla. Men jag såg nu när jag tvättade bilen att det börjat bubbla upp lite längst ner på vänster bakdörr (på insidan, där plåten är dubbelvikt). Ett eländes ställe det där... hur ser det ut på era bilar?
Hehe... Gissa :D Inte något sådär blodigt men nog finns det lite rost man skulle kunna göra sig av med på nederkanten av dörrarna också.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: År för år

Inlägg av Speedo »

Okey... alltså på insidan, under listen, där dräneringshålen mynnar ut. Jag hade ingen synlig rost där nu, men gissningsvis så skulle jag nog få se lite "norskt krom" om jag tog en mejsel och hackade där på utvalt ställe. :geek:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: År för år

Inlägg av Tarasus »

Speedo skrev:Okey... alltså på insidan, under listen, där dräneringshålen mynnar ut. Jag hade ingen synlig rost där nu, men gissningsvis så skulle jag nog få se lite "norskt krom" om jag tog en mejsel och hackade där på utvalt ställe. :geek:

Precis där.. det är f.ö ganska vanligt på de flesta 80-tals bilar att det rostat där nere. Allt vad som heter rostskydd är vid det här laget helt borta inne i dörrarna. Körde en rostskyddbehandling på min v6:a som jag hade och gjorde morsans 940 samtidigt. Var lite rost i underkant på nån av hennes dörrar, inget som är åtgärdat men inte heller något som har växt till sig nämnvärt.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: År för år

Inlägg av Mazd »

Speedo skrev:Okey... alltså på insidan, under listen, där dräneringshålen mynnar ut. Jag hade ingen synlig rost där nu, men gissningsvis så skulle jag nog få se lite "norskt krom" om jag tog en mejsel och hackade där på utvalt ställe. :geek:
Det där är ett ställe som inte ens existerar längre på vänster bakdörr på min 16v. Nerkanten på den utvändigt är en nödlagning av ståltråd och aluminiumtape eftersom sista decimetern längst ner har försvunnit någonstans. Det ser faktiskt bättre ut än det låter och klarar både maskin- och högtryckstvätt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar