Ekonomidelar

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Kurtex »

Hej! Är väldigt upprörd :evil:

Här är man rädd om sin Mazda och har den tryckt parkerad i garaget. Då kommer en skenande bil backande in i garagedörren trycker sönder den runt min dragkrok samt förflyttar min Mazda så att brädorna buktar ut på andra sidan.

Får kontakt med fordonsägaren och han anmäler till sitt försäkringsbolag.

Jag får från fb ett brev att jag skall uppsöka auktoriserad Mazda verkstad för besiktning av skadorna vilket jag gör.

Sedan får jag ett nytt brev från fb där dom säger att för en ynka summa skall lösa in min Mazda.

Jag och min familj är väldigt upprörda då MAZDAN har blivit en i gänget.

Så nu sitter jag här och funderar vad jag skall göra. Jag har behov av stötfångare bak och fram säkert skadat högre fäste för bak och skador på avgasröret bak.
Den är körbar och i mitt tycke inte färdig för skroten.
Så jag räknar med att behålla den många år till.
Detta innebär mer arbete för mig. Så jag får nog använda hösten 2009 för att få ordning på karossen.

Jag är inte någon vän av försäkringsbolag!

Har ni funderat över era försäkringar!
Om man skulle ta dom premier man betalat genom åren så skulle man nog ha täckning för (skenande bilar) och dylikt.

Jag måste dock tillägga att den "skenande" såg mycket värre ut jag tror att det var en svensk bil som börjar på V och slutar på O siffror var nog 850.

Man bör nog åka till närmsta järnverk och köpa tjock plåt och klä in garaget med för att känna sig säker.

Jag kämpar vidare Kurtex
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Speedo »

Oj... det där lät inte kul... försök komma överens med försäkringsbolaget om att du får en summa på kontot istället, som du då kan använda till att repa bilen själv istället, dvs fara på skroten och plocka kofångare osv där.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Kurtex »

Hej!
Det är också min tanke men! Försäkrings bolag har inte någon sympati för mänskligheten!

O.B.S

Min personliga gradering av "kriminella aktivitet".

Personer som smugglar människor.
Försäkrings bolag.
Banker.
SMS lån.

Dom anser att 16000 sek är för mycket att kosta på en Mazda 626 1990 2,2 12 V sedan.
Dessa modeller av Mazda växer inte på träd och jag är väldigt stolt av att äga ett exemplar av denna modell.
Jag och min familj tycker att det är en pärla till bil.
Startar alltid.
Tacklucka! = KD = korsdrag. Miljö vänligare än AC eller ACC.
Farthållare! = Minimerar risken att köra för "fort".
Jag uppskattar botten draget i 2,2 12 V motorn då jag flitigt använder drag krocken.
Att den har rullat över 30 000 mil och har väldigt bra kompression och förbrukar ingen olja gör mig imponerad!

Varför skall man bli straffad för att man har en bil av äldre modell som har rullat många mil den har katalysator och klarar besiktningen.

Okay jag är bitter!

Men jag kommer att svetsa och knacka plåt och kämpa för jag och min familj älskar vår Mazda även om den inte har några hållare för muggar.

Rosten är inget problem bara en utmaning. Kanske ett "ordspråk" för oss Golden Mazda ägare.

Är det någon som har erfarenhet av fästet av bakre kofångaren (Volvo fångaren) fästet vid högre bakhjul.

Har varit och besiktigat skadorna. Verkar som att skadorna back verkar vara bara kofångaren. Dragkroken och bensin tanken sitter där det ska. Samt fram kofångaren klarade sig med spricka fram vid nummer skylten.

Jag mobiliserar i helgen mod för att gå en "rond" med FB genom att pimpelfiska med min son. Han vann med ett noll inget bra tecken. Men vädret var underbart och mycket frisk luft och "rensning3 av tankarna och Mazdan glänste i solen vid stranden av Yngaren i Södermanland uppvaktad av någon konstig fyrhjuls driven Ford.

Mvh Kurtex
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Mazd »

Det var verkligen ingen munter historia, Kurtex!

Angående kofångare, så börjar ju våra bilar bli lite ovanliga till och med på skrotarna, men jag fick ett tips på Motorforum om en skrot i Stigtomta som skulle ha en hel del äldre bilar. Dessutom skulle det vara en riktig "plocka själv-skrot" och billigt. Har inte varit där själv ännu. 0155-22 71 83 är numret dit i alla fall.

Lycka till!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Kurtex »

Hej!
Det stämmer Mazd. Har varit där många gånger. Det finns några Mazdor av våra modeller. Dess värre har det varit några som plundrat dom på motorer och lastat dom i containrar. Enligt en källa på Nyköpings bildemontering hamnar dom i Afrika. Dom tar även Toyota motorer då Mazda motorena är slut.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Ekonomidelar

Inlägg av mazdalover »

finns gott om delar här i skåne iallafall. du behöver alltså stötisar fram och bak med fästerna och sista dämparen om jag förstog dig rätt??
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Skriv svar