Ekonomidelar

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Ekonomidelar

Inlägg av Kurtex »

Hej! Har funderingar om att rost renovera upp min 626 2,2 1990. Den har i dagarna passerat bilprovningen med endast rost anmärkningar! Undrar därför om någon har erfarenhet av "ekonomiplåtar". Jag tänker att försöka byta sparklådor, skärmkanter och vänster dörrsida fram. Har även rost synlig i golv bak. Blir vad jag förstår en del tillverkning av plåt 1.20mm till golvet. Detta är tänkt att bli mitt vår, sommar och höst projekt. Tacksam för tips :D Kurtex mycket nöjd Mazda ägare.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Speedo »

Jag är nog kanske inte den bästa här att svara men... det jag köpt av ekonomiplåt till min Mazda är vänster skärmkant bak. Köptes på Laitis/Autoparts här i Umeå. Har för mig att den kostade drygt 300kr, och lite deformerad var den väl men det gick bra att få till. Här är föressten lite bilder från det projektet:
http://Mazda.chotai.se/skarmkantsbyte/
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Mazd »

Onekligen mitt område, men jag sitter lite illa till för att skriva långa utläggningar. Återkommer i ärendet. Kul att du inte ger upp din Mazda Kurtex!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Mazd »

Lugn och skön kväll... Skulle kanske skriva lite om plåt då.

De enda ekonomiplåtdelar som jag köpt är skärmkanter bak... Skärmkanter och andra invändiga bågformer är skitsvårt att forma själv. Resten av de vanligaste rostskadorna på våra bilar är på ställen där man ganska lätt kan forma egna bitar att laga med. Sparklådorna brukar oftast bara vara dåliga längst ner så det är nästan overkill att byta hela. Det tråkiga är att golvet innanför sparklådan brukar vara i ännu sämre skick så det är oftast där man får börja.

När det gäller synliga skarvar typ skärmkanter brukar jag falsa den nya plåten och låta falsen sticka in innanför orginalplåten. Det blir lite dubbelplåt, men när jag är klar så blåser jag på tunnflytande rostskydd på insidan som tränger in mellan plåtarna. Det funkar bra. Falsen gör skarven starkare och risken är mindre att plåten slår sig. Dubbelplåten eliminerar risken för genombränning. Jag helsvetsar alltid synliga skarvar.

Ta det lugnt så att plåten inte blir för varm och slår sig!!! Riktspackling är tidsödande och onödigt...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Speedo »

Han som brukar hjälpa mig svetsa vill inte helsvetsa plåten just med tanke på risken att plåten kan slå sig. Det är ju inte direkt nån belastning på ytterplåten, så det borde inte behöva helsvetsas för att hålla iaf?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Mazd »

Anledningen att jag helsvetsar är att jag vill få ett helt tätt och stumt förband. Din svetskompis tennspacklar ju och då blir det nog bra ändå. Jag tennspacklar inte och litar inte en sekund på polyesterspackel. Minsta rörelse, så spricker skiten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Speedo »

Jao, fast tennspackling hör till ovanligheten kan jag säga. Oftast är det snabbjobb. De flesta bilar han lagar brukar han bar punkta fast plåten. Lägger man punkterna hyffsat tätt så borde väl inte plåtarna kunna röra sig i förhållande till varandra? Tror inte någon spackling spruckit för honom nån gång iaf.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Mazd »

Nja... Jag har sett fall där det krupit in fukt mellan plåtarna från insidan. (Det kan ju vara så att det inte går att komma åt med rostskydd precis överallt.) Sedan har det rostat och svällt. Spacklet har spruckit på utsidan och det har blivit ett rostigt streckmönster mellan svetspunkterna.

Som så ofta är det förarbetet som tar tid även när det gäller svetsning. Det tidsödande är att få bort det dåliga, rengöra och framför allt passa in de nya bitarna, tycker jag. Sedan är själva svetsningen ganska snabbt gjord, oavsett om man punktar eller helsvetsar. Har man bråttom kan man med fördel ha en kompressor till hands och kyla plåten med tryckluft med jämna mellanrum.

Vill man göra livet besvärligt så stumfogar man. Det betyder att man passar in plåtarna kant i kant med lagom spalt mellan för fin genomrinning och sedan helsvetsar man och avslutar med att slipa ner svetsarna till plåtens nivå.

Det blev ett antal meter stumfog på off-road-topic-karossen på bilden... Ska ha bra jävla tråkigt om jag ska ge mig på något liknande igen...
Blir alldeles matt bara av att tänka på detta projekt...
Blir alldeles matt bara av att tänka på detta projekt...
Visad 9037 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Speedo »

Jovisst, du har så klart helt rätt i att det är förarbetet som tar tid. Men det är nästan snudd på att efterarbetet tar ännu längre tid, med grundfärg, spackling, slipning, lackning, utpolering osv, om man är noga dvs.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ekonomidelar

Inlägg av Mazd »

Jo, det är långt ifrån klart bara för att den nya plåten är på plats. (Även om man inte är så noga, haha!)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar