De brukar mäta vid tomgång och ca 2500rpm , de mäter också CO och HC (för att se så katalysatorn fungerar) just lambda 0,97-1,03 är till för att där arbetar katalysatorn effektivast inget annat
Lägst bränsleförbrukning får man ifall så mycket som möjligt av bensinen brinner upp i förbränningen (lite luftöverskott då blandningen aldrig är helt homogen)
Bäst effekt får man av att använda så mycket som möjligt av syret som finns (fetare blandning) och att förbränningen sker så snabbt som det bara går
Kom in på en flygplanssida (kolvmotorer)
Lambda
0,85 max effekt
1,02 ger renast avgaser med minst sot (men höga cylinder
1,09 lägst förbruk
Enligt vw bubbla forum ger lambda 1,05-1,12 lägst förbruk och 0,86 max effekt samt dödszonen för topplocks som överhettas är mellan 0,92-1,05
Vissa motorer har förbränningsrum/swirl där lambda 1,02 är det som ger minst förbrukning men oftast är det 1,05-1,1
Enligt mappnings forum på E85 gäller följande lambda
1,05-1,1 lägst förbruk
0,8-0,85 Max effekt (vissa motorer 0,9 max effekt)
En helt vanlig sugmotor kan ge 5% mer effekt på e85