Min 626 GY (Golden Years) dog :-(
Postat: ons 23 apr 2025, 19:37
Den har stått mycket senaste åren, och bara använts som reservbil några gånger per år. Servade den ordentligt innan jag ställde undan den i vintras. När det gjordes körde jag den varm på tomgång när jag luftade kylsystemet efter att ha bytt glykol. Noterade att den lät lite orolig på högre varv, små misständningar när jag höll den på kring 3-4000rpm. Tänkte inte mer på det utan ställde undan den, där den stod några månader ute orörd.
Körde den till jobbet för ett par veckor sedan och märkte ett nytt beteende. Startade direkt. Men när jag skulle hem från jobbet krävdes tre försök innan den startade, vilket aldrig har hänt förut. Första gångerna var det som att den bara hostade till, men startade inte. Hoppades att det var en engångsgrej och tänkte inte mer på det. For några dagar senare ner till stan och tillbaka, utan problem. Tyckte dock att jag kände något litet ryck under körning. Tänkte att den gått för mycket kortkörningar, så blåste ur den ordentligt. Ställde den hemma och nån timme senare skulle frugan ta den till affären. Hon kom bara runt kvarteret, så började den hosta och rycka enormt. Hon vände om och kom nästan ända hem till garaget, innan den dog helt. Vi fick putta in den i garaget.
När jag sedan provat starta, efter den kallnat, så har den tänt till men bara hostar och fräser.
Började kolla runt lite. Ville börja komma underfund med om det är ett bränsle eller tänd -relaterat problem. Öppnade vid tanken under passagerarsätet och lyssnade med en skruvmejsel mot tanken som jag tryckte mot örat medan jag lyssnade medan frugan försökte starta. Hörde då att bränslepumpen började surra, så det verkar inte som felet är där. Lossade sedan den lilla slangen från insugsröret till ventilkåpan, och sprutade in startgas. Spottade och fräste på samma sätt, ingen skillnad. Jag tolkar det som att felet bör vara tändrelaterat.
Tog loss tändhattarna och lade ett använt reservtändstift jag hade mot ventilkåpan och tittade medan frugan vred på nyckeln. Ingen synlig gnista. Tog då ett gräsklipparstift med mycket mindre gnistkap, och då kunde jag se en liten oregelbunden gnista. Så något fel med tändsystemet alltså. Var lika dålig gnista från alla tändhattar, så måste vara något "gemensamt". Tog då loss fördelarlocket, roter osv och undersökte. Hade rengjort där inte allt för länge sedan och det såg bara fint ut. Ingen oxid eller annat. Tändkablarna har jag aldrig bytt och är antagligen original, så visst skulle det kunna vara det. Men då torde det vara matarkabeln som farit, eftersom det påverkar alla stiften. Verkar också lite konstigt att kabeln skulle få avbrott helt plötsligt.
Den lilla tändmodulen, ignitorn, är ju en vanlig felkälla på dessa bilar. Jag har faktiskt bytt just den för 8år sedan och den har ju inte gått så mycket sedan dess. Dessutom brukar symptomen vara mer att den tvärdör helt. Samtidigt är den jag bytte till av märket Beru till skilland mot Mistubishi, som sitter där original, så det ärju inte omöjligt att Beru varianten beter sig lite annorlunda när den ger upp. Gjorde lite efterforskningar och verkade faktiskt gå att få tag i fortfarande, som tur. Lite otydligt vilken variant som är rätt/passar, men hittade bilder på originalet där det stod J117, vilket jag använde som referens. Väntar nu på att den skall anlända från skruvat.se. Märket var något för mig okänt, men hoppas den fungerar i alla fall. Då den bara kosta några hundra tänkte jag prova byta den först och se om det ger effekt. Om inte, så är jag utan idér.... kanske tändspolen? Hur kan man mäta upp/utesluta/felsöka den på bästa sätt tro?
Körde den till jobbet för ett par veckor sedan och märkte ett nytt beteende. Startade direkt. Men när jag skulle hem från jobbet krävdes tre försök innan den startade, vilket aldrig har hänt förut. Första gångerna var det som att den bara hostade till, men startade inte. Hoppades att det var en engångsgrej och tänkte inte mer på det. For några dagar senare ner till stan och tillbaka, utan problem. Tyckte dock att jag kände något litet ryck under körning. Tänkte att den gått för mycket kortkörningar, så blåste ur den ordentligt. Ställde den hemma och nån timme senare skulle frugan ta den till affären. Hon kom bara runt kvarteret, så började den hosta och rycka enormt. Hon vände om och kom nästan ända hem till garaget, innan den dog helt. Vi fick putta in den i garaget.
När jag sedan provat starta, efter den kallnat, så har den tänt till men bara hostar och fräser.
Började kolla runt lite. Ville börja komma underfund med om det är ett bränsle eller tänd -relaterat problem. Öppnade vid tanken under passagerarsätet och lyssnade med en skruvmejsel mot tanken som jag tryckte mot örat medan jag lyssnade medan frugan försökte starta. Hörde då att bränslepumpen började surra, så det verkar inte som felet är där. Lossade sedan den lilla slangen från insugsröret till ventilkåpan, och sprutade in startgas. Spottade och fräste på samma sätt, ingen skillnad. Jag tolkar det som att felet bör vara tändrelaterat.
Tog loss tändhattarna och lade ett använt reservtändstift jag hade mot ventilkåpan och tittade medan frugan vred på nyckeln. Ingen synlig gnista. Tog då ett gräsklipparstift med mycket mindre gnistkap, och då kunde jag se en liten oregelbunden gnista. Så något fel med tändsystemet alltså. Var lika dålig gnista från alla tändhattar, så måste vara något "gemensamt". Tog då loss fördelarlocket, roter osv och undersökte. Hade rengjort där inte allt för länge sedan och det såg bara fint ut. Ingen oxid eller annat. Tändkablarna har jag aldrig bytt och är antagligen original, så visst skulle det kunna vara det. Men då torde det vara matarkabeln som farit, eftersom det påverkar alla stiften. Verkar också lite konstigt att kabeln skulle få avbrott helt plötsligt.
Den lilla tändmodulen, ignitorn, är ju en vanlig felkälla på dessa bilar. Jag har faktiskt bytt just den för 8år sedan och den har ju inte gått så mycket sedan dess. Dessutom brukar symptomen vara mer att den tvärdör helt. Samtidigt är den jag bytte till av märket Beru till skilland mot Mistubishi, som sitter där original, så det ärju inte omöjligt att Beru varianten beter sig lite annorlunda när den ger upp. Gjorde lite efterforskningar och verkade faktiskt gå att få tag i fortfarande, som tur. Lite otydligt vilken variant som är rätt/passar, men hittade bilder på originalet där det stod J117, vilket jag använde som referens. Väntar nu på att den skall anlända från skruvat.se. Märket var något för mig okänt, men hoppas den fungerar i alla fall. Då den bara kosta några hundra tänkte jag prova byta den först och se om det ger effekt. Om inte, så är jag utan idér.... kanske tändspolen? Hur kan man mäta upp/utesluta/felsöka den på bästa sätt tro?