Känsligt ställe: Luftintag

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Mazd »

Är det mycket fukt i Din 626? Kolla då om det är blött på golvet på passagerarsidan när det har regnat.

Där luften tas in till kupéfläkten sitter en punktsvetsad, tätad "krage" för att inte vatten ska komma in där. Med tiden rostar det runt "kragen" och tätningen spricker. Vatten kommer in i eller vid sidan om fläkttrumman och rinner ner i fläkten eller på golvet.

Det här åtgärdar man enklast genom att göra rent och täta runt "kragen" med butyltätning. Enkelt? Nej!

"Kragen" sitter längst till höger innanför torpedväggen i ett utrymme med fasta plåtar över och under. För att komma åt hjälpligt så för man demontera vindrutetorkarna och den svarta täckplåten under dessa. Täckplåten sitter med en del nitar som gärna går sönder. Under täckplåten sitter ett plastgaller med tätning och skruvar. När man fått bort allt detta kan man sticka in handen och komma åt "kragen" från sidan. Och det är ändå otroligt trångt. Ett tips för att komma åt bättre att rengöra och täta runt "kragen" är att göra ett arbetshål i torpedväggen så att man kommer åt från motorrummet också. Lite aluminiumtape över när man är klar bara.

Alternativt borde man även kunna demontera kupéfläkten och täta "kragens" skarv inifrån, men det har jag aldrig provat. Känns naturligare att hindra vattnet från utsidan innan det kryper in i skarven.

Har fått göra ovanstående lagning på båda mina Mazdor. Därför känns det som ett känsligt ställe.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Speedo »

Det där lät ju riktigt illa... Känns inte heller som något man vill ge sig på i förebyggande syfte. Men bra att veta vad man förmodligen har att vänta iaf...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Tarasus »

Snacka om att slå huvudet på spiken, både när det gäller gamla och den nyinförskaffade... Den gamla är rätt ok men jag har fan mer is på insidan rutan än det är på utsidan på morgonen när man kommer ut samt att det även var relativt fuktigt under fläkten. Då vet jag vad jag har att se fram emot imorrn då!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Speedo »

Tarasus: Har du något bra garage att hålla till i?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Tarasus »

Speedo skrev:Tarasus: Har du något bra garage att hålla till i?
Bra garage, ja, möjlighet att komma in när som helst, nej tyvär. Kan eventuellt få en plats hos mosters gubbe men det blir när jag införskaffat nya fjäderben vilket får vänta tills slutet på månaden för han är lite egen, han har ett garage med plats för 13 bilar, har en lyft, full uppsättning med luftverktyg men är vääääldigt snål och lånar inte allt för gärna ut garaget, om han inte själv får vara med och sitta och snacka å dricka pilsner hela kvällen. Det brukar resultera i att något som vanligtvis tar 45minuter tar 5 timmar hos honom... Om man nu får låna lyften eller garaget ö.h.t dvs.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Speedo »

Okey, då förstår jag läget... Det är jobbigt när man är "beroende" av någon annan för att fixa saker. Jag har heller inget eget garage, utan håller till hos en polare som lagar bilar dagligen. Problemet där är att han som sagt, lagar bilar dagligen, och man får försöka klämma sig in "emellan" sas. Men han brukar vara rätt frikostig att hjälpa till då jag hjälper honom med andra saker (datorer osv).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Mazd »

Tarasus skrev:
Speedo skrev:Tarasus: Har du något bra garage att hålla till i?
Bra garage, ja, möjlighet att komma in när som helst, nej tyvär. Kan eventuellt få en plats hos mosters gubbe men det blir när jag införskaffat nya fjäderben vilket får vänta tills slutet på månaden för han är lite egen, han har ett garage med plats för 13 bilar, har en lyft, full uppsättning med luftverktyg men är vääääldigt snål och lånar inte allt för gärna ut garaget, om han inte själv får vara med och sitta och snacka å dricka pilsner hela kvällen. Det brukar resultera i att något som vanligtvis tar 45minuter tar 5 timmar hos honom... Om man nu får låna lyften eller garaget ö.h.t dvs.
Oj, snacka om "Tantali kval". Ett supergarage så nära, men ändå så långt borta. Och dessutom behäftat med ofrivilligt sällskap. Jobbigt!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Tarasus »

Mazd skrev:
Tarasus skrev:
Speedo skrev:Tarasus: Har du något bra garage att hålla till i?
Bra garage, ja, möjlighet att komma in när som helst, nej tyvär. Kan eventuellt få en plats hos mosters gubbe men det blir när jag införskaffat nya fjäderben vilket får vänta tills slutet på månaden för han är lite egen, han har ett garage med plats för 13 bilar, har en lyft, full uppsättning med luftverktyg men är vääääldigt snål och lånar inte allt för gärna ut garaget, om han inte själv får vara med och sitta och snacka å dricka pilsner hela kvällen. Det brukar resultera i att något som vanligtvis tar 45minuter tar 5 timmar hos honom... Om man nu får låna lyften eller garaget ö.h.t dvs.
Oj, snacka om "Tantali kval". Ett supergarage så nära, men ändå så långt borta. Och dessutom behäftat med ofrivilligt sällskap. Jobbigt!
Ja, det är riktigt surt faktiskt. Därför ska jag försöka spara allt som jag verkligen behöver göra i ett garage till ett och samma tillfälle, är nämligen inte säkert att man kommer in dit två gånger på samma månad :evil:
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av mazdalover »

jag har en lite tattig lösning på detta problem och det är att hälla tunflytande tröskelmmassa när massan torkar är det tätt men håller typ bara ett till två år annars så kan man svetsa det om man tar bort handsfack och fläckt det funkade fint för mig med

mvh mazdalover
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Speedo »

Det måste jag göra till våren/sommaren... kan ju inte skada att göra det INNAN det rostat hål/igenom.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar