En del fel hos Biltema

Köpt en riktigt dålig piratdel någonstans? Ta tillfället och varna andra från att begå samma misstag.
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Tarasus »

Mazd skrev:Kom på att jag nog borde skriva något bra om Biltema också. För vad sägs om kompletta länkarmar fram med spindelled för 499kr? Eller nytt bakre bromsok för 599kr? Sådana priser kan man leva med. Bytte nyligen till Biltema-ok bak på 16v:n. Hoppas att jag inte får anledning att varna för dom!!!
Just precis sådana länkarmar med spindelled hade jag på min Scorpio, dom höll ihop i drygt 3 månader sen var det glappt värre igen. Nu var det 3 år sedan så det är klart att kvaliteten på deras gummiprodukter kan ha förbättrats, men jag är fortfarande skeptisk, nästintill alergisk till deras gummiprodukter. Absolut inget jag kommer att stoppa på en bil som jag tänker använda för lite inspirerad körning iaf. Oavsett hur bra dom har blivit så får man fortfarande det man betalar för.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Speedo »

Ja det där låter ganska likt vad min polare med BMW råkade ut för. Så Mazd, dom där prylarna för 499kr får nog hamna på Biltemas minus-sida ändå. :roll: Sen får vi verkligen HOPPAS på att OK:en är bra. Jag tror på dom...

Tarasus: Vilka andra gummiprodukter hos Biltema är dåliga? Är det bara just till framvagns detaljerna eller även något annat?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Tarasus »

Speedo skrev:Ja det där låter ganska likt vad min polare med BMW råkade ut för. Så Mazd, dom där prylarna för 499kr får nog hamna på Biltemas minus-sida ändå. :roll: Sen får vi verkligen HOPPAS på att OK:en är bra. Jag tror på dom...

Tarasus: Vilka andra gummiprodukter hos Biltema är dåliga? Är det bara just till framvagns detaljerna eller även något annat?
Bytte stabiliseringsstag bak på 8v mazdan för några år sedan, drog inte åt dom hårt alls men efter några veckor så var gummit tort och hade börjat spricka så då var det bara att jubla... Vet inte hur dom ser ut nu men dom är iaf inte av som dom gamla var :)

Sen har jag inga mer personliga erfarenheter så vitt jag kommer på såhär på rak arm, men du vet hur det är, man känner några st som har fått byta saker några veckor till några månader efteråt.


Har för mig att det var uppe en diskution om just biltemas bromsok, tror det var på fmcs.nu men det kan även ha varit på zatsy, var inga bra saker som sas, men det var 3-4 år sen så jag kommer inte riktigt ihåg vad som hade gått galet lr om det var självförvållat..
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Speedo »

Hade det varit några problem med dom?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av eraezer »

än så läng ligger de kompletta länkarmarna som jag skrev om tidigare på biltemas + sida hos mig.
ca 3mån. med turbo = väldigt inspirerad körning, inga problem ;)
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Mazd »

Nästan exakt två år efter montering av bromsoken bak från Biltema så är det dags att byta skivorna bak. Har i stort sett inte ens tittat på bakbromsarna på de två år som gått, förutom att jag kollat slitaget på klossarna vid byte sommar/vinterdäck. Oken har funkat klockrent hela tiden, men idag fick jag se att dammskydden runt kolvarna redan var ordentligt spruckna i ytorna och dammskydden vid de nedre glidbultarna var helt slut, jättespruckna rakt igenom. Tror inte att det beror på min vana att smörja med drivknutsfett för kolvarna får aldrig något sådant på sig och gummit vid de övre glidbultarna är helt ok. Verkar helt enkelt vara dåligt material i just de gummidetaljerna. Så onödigt detaljfel på en i övrigt bra och prisvärd produkt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Speedo »

Aj då... ja, vad jag förstått (även genom att läsa den här tråden) så verkar det ofta vara dålig kvalité på olika gummidetaljer som biltema säljer. Man kanske skall passa sig för sånt. Så det blir kanske en repsats till oken snart? Bra att dom fungerat bra i övrigt iaf.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av mazdalover »

jag köper alltid packningar och gummidetaljer på Mazda kostar kanske lite mer men håller betydligt längre
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Speedo »

Jippie, nu i vår kommer Biltema till Umeå! Äntligen...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: En del fel hos Biltema

Inlägg av Mazd »

Grattis Umeå!

Så kan man ju tycka vad man vill om Biltema, men de har faktiskt en hel del prisvärda grejer, och jag skulle tycka att det var väldigt "off" att bo mer än fem mil från ett Biltema-varuhus...

Hoppas att det blir en bra franschise-tagare (eller hur det funkar) som drar igång i Umeå, för det varierar en del mellan de olika varuhusen har jag märkt...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar