Bränsleförbrukning

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Bränsleförbrukning

Inlägg av Speedo »

*Suck* Idag när jag tvättade bilen passade jag på att tanka upp också. Trippmätaren stod på 17 mil, fick i 22 liter... Det blir 1,3L/mil det... Visst är det bara kortkörningar och även några starter utan motorvärmare, men ändå...

Både jag och min fru kör för övrigt väldigt (kanske för?) lugnt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av eraezer »

Bränsleförbrukning känns rätt knepigt för mig :-/
När jag började mappa min vita (16v, TD04-15T, MS2) så hade jag en förbrukning på ca 2l/mil, nu ligger den nog på 1,2-1,3 men det är nästan för lätt att gasa :P så jag har inte haft ork att testa lugn körning.
Med min GC (FE 2l förgasare)så ligger förbrukningen på ca 1,3l/mil :-/ men vid långkörning går den ner till 0,7l/mil. Men jag har nog lite problem med hängande choke-spjäll ibland.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Speedo »

Jo, har märkt att den är en enorm skillnad mellan stads och landsvägskörning, iaf med min motor. Från 1,3L/mil som max på vintern, ner till 0,68L/mil, vilket är mitt rekord i låg förbrukning, på sommaren, jämn fart 90-110km/h.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Tarasus »

Det måste vara dom där extra 200cc som du har som orsakar det. Min 2.0i från -88:a drar inte över (i snitt) litern per mil trots att jag ibland ligger och essar på som en blådåre på motorvägen när man har bråttomt. Motorvärmare är bra att ha på våra breddgrader, sparar en del soppa när man slipper dessa hemska kallstarter.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Speedo »

Hej! Och välkommen till forumet föressten.

Jo, du har nog rätt i att 2.2:an tar mer bränsle, speciellt vid kortkörningar. Grejen är just att när jag kör motorväg så tar den lite, men dessa kortkörningar och kallstarter verkar vara döden för bränsleförbrukningen. :evil:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Clean67
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:32

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Clean67 »

Hej !
Jag har samma erfarenhet som Tarasus. Min 2,0i-88 drar 1,1l i stadskörning, 0,73l på landsväg. För några år sedan drog den otroliga 0,64l Norrköping- Sälen, full packning, full box.. Nu har den gått 23300 mil och drar alltså lite mer.( Några problem med knackning som beskrivits i annan tråd har jag i mina 8 ventiler aldrig haft.)
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Speedo »

Okey... låter som att 1.3L/mil som max, vid kallstart utan motorvärmare på vintern och körningar på bara några km, kanske kan vara normalt då.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av mazdalover »

min kombi drar ca 1-1,2 liter milen stadskörning. 0,65-0,7 landväg. ca 0,8-0,9 liter milen blandat och jag kör INTE lungt det gasas friskt av mig. ren rejs körning ligger på ca 1-1,5liter milen och då plågas den hårt, djävulskt hårt. vet ej varför den är så snål???
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Speedo »

Kopia på inlägg jag just lade på motorforum:

Kör mest i stan, och det har känts som att den drar mycket. Skulle nu fara en tur-retur på 23mil, så jag tänkte köra lugnt och se vad den tar.

Fakta:
Mazda 626 2.2i 1990, 16000mil och mycket bra skick
Ca: 40% etanol i tanken
Två vuxna och två små barn i bilen
Takluckan "tiltad" ca: 75% av vägen
Bra väder, inte mycket vind och inget regn
Bra med luft i däcken och inga anliggande bromsar
Låg mellan 70-110km/h, lugna accelerationer och i princip inga omkörningar

Full tank innan vi for, full tank när vi kom tillbaka.
På dessa 23 lugna mil hade den tagit 21 liter, dvs 0.91L/mil.

Anledning att misstänka att något är galet eller? Vet att jag nog pressar etanolhalten på gränsen för vad som är optimalt. Men i dessa tider med skyhöga bränslepriser vill man inte köra omkring med något fel (som kanske enkelt kunde åtgärdas?) som gör att den tar mer än nödvändigt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Mazd »

Jag har på senaste tiden också kört några långresor med min 2,2:a. Med ca 30% E85 i tanken hamnar jag på en förbrukning på ca 0,85-0,90 liter/mil. Jag tror inte det är något fel på varken din eller min bil Speedo. (Det är bara lite irriterande att jag kör min betydligt piggare 16:v på under 0,75 liter/mil.)

Hur breda däck har du? Spoilerlist och vinge bak är snyggt men....Som cyklist vet jag den hårda vägen att sådana grejer spelar större roll än man tror.

Nästa gång jag behöver nya däck så ska jag gå ner på 165 med högre profil. Nu har jag orginal 185. Ska bli spännande att se skillnaden.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar