Bränsleförbrukning

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Mazd »

Jo, på motorsidan händer inte mycket med bilarna. Det är möjligen styrsystemen som förfinas men annars är det samma block som på 60-talet i vissa fall. Det borde gå att göra mycket tycker man. Variabel kompression, förbränningsrum och kamtider??? Är absolut ingen motorexpert, men jag tänkte senast idag på detta när jag såg en Toyota Aygo med text något i stil med: "Jag är en miljöbil. 0,47 lit/mil." Jag har provkört en sådan, och med tanke på hur lite bil det är så tycker jag att 0,47 är mycket! Min Mazda 323 1,5 förg. -84 drog bara någon deciliter mer per mil, och var ändå bra mycket mer riktig bil än en Aygo.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Speedo »

Ja det lät faktiskt lite mycket för en liten Aygo. Trodde nog dom tog mindre, men det måste varit blandad körning va?

Avensisen skall faktiskt ha variabla kamtider. Dessutom skall den ha nåt "leanburn" som jag tror var att den skulle få snålare vid låg belastning eller nåt. Men hur mycket gör det då?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Mazd »

Jo, det är säkert frågan om blandad körning. Sedan har kanske Aygo AC, servo, bredare däck och en del annat som min gamla 323:a inte hade (och inte saknade heller). Skulle inte förvåna mig de båda bilmodellerna väger lika mycket... (Vid ett tillfälle tog jag tag i bakre kofångaren och lyfte/släpade bakänden på 323:an cirka en meter i sidled. Men då var det visserligen både snöigt och personligt rekord i adrenalin-nivå, haha!)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Speedo »

For en tur med Toyotan till Paradisbadet i Ö-vik idag. En resa på ungefär 2x10mil. Körde även runt lite inne i Ö-vik. Körde enl. fartbegränsningarna, ACn var igång då och då.. Nollade färddatorn när vi for. När vi kom tillbaka visade den 0.66. Helt okey tycker jag...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Mazd »

Jo, 0,66 kan man leva med!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Speedo »

Idag gjorde vi samma tur som ovan, fast med Mazdan (eftersom bara den har drag, och jag skulle lämna igen ett släp med verktyg halvvägs).

For med hela familjen. Innan vi körde tillbaka hem, tankade jag fullt och nollade trippmätaren. Då hade den tagit prick en liter/mil. På den tanken var det nästan bara stadskörning med släp.

Nåväl, på väg hem tänkte jag att jag skulle se hur snålt jag kunde få den att gå. Körde sällan över 100km/h, gjorde få omkörningar och rullade i nedförsbackar och innan fartsänkningar. Såg även på en vindriktningsvisare att vi hade medvind...

11mil senare och vid passage genom Umeå stannade vi till på macken och tankade fullt igen. Till min förvåning slog pumpen ifrån redan vid 4.8liter. Kan inte vara rätt tänkte jag och väntade ett tag och drog igång pumpen igen. Fick då i totalt 6.25liter. Såvida den pumpen inte var totalknas, resulterar det alltså en förbrukning på 0.57L/mil, vilket är det överlägset lägsta jag kört Mazdan på.

Kan bara se det som att den varit sotig tidigare pga. enbart stadskörning, och nu bevisligen går bättre och snålare. :D
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Mazd »

-OJ! :o

I rättvisans namn ska man nog köra längre sträckor för att minska olika bensinpumpars inverkan på sådana experiment och få ett säkrare utfall, men ändå. Din bil verkar trivas på landet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Speedo »

Jo, det har du helt rätt i. Men det är lite svårt då vi aldrig kör längre sträckor än så utan avbrott...
Dock tankade jag på Statoil bägge gånger med till synes identiska pumpar.

Hur verkar 8v vara jämfört med 16v:n föressten?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Mazd »

Har inte bildat mig någon riktig uppfattning om 8v:n ännu. Den ville ju inte ha någon etanol och inte heller vara firmabil och dra släp för då drog den mer än 2,2:an. Nu är den familjebil istället och trivs med blyfri 95 och korta turer till Willy:s. På oblandad 95 går den kanon och känns piggare än 90 hästar. Har ingen koll på förbrukningen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Speedo »

Då har den ju en bra och viktig uppgift iaf :)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar