Sida 4 av 8

Re: Bränsleförbrukning

Postat: tor 11 dec 2008, 21:52
av Mazd
Jo, det är klart att skillnaden märks mer ju mer volym som ska passera genom systemet. Jag ska inte säga emot dig för jag vet inte. Men det sägs att Mr SWIM märkte skillnad över hela registret på sin 2,2... Han är dock inte att lita på.

Re: Bränsleförbrukning

Postat: fre 12 dec 2008, 20:16
av Speedo
Jag och frugan ligger nog oftast under 3k rpm och halvgas, men så snålt går den ändå inte... över litern senast jag tankade.

Re: Bränsleförbrukning

Postat: sön 25 jan 2009, 21:51
av Mazd
3000 rpm verkar som mazdalover skriver vara den magiska gränsen!

Har hört talas om att Mr SWIM experimenterat lite igen... Vid landsvägskörning i 140-160km/h sägs det att hans 2,2i ville ha drygt 1,1liter/mil. Han ska även vid ett annat tillfälle ha satt farthållaren på 2900rpm vilket blir 120km/h. Då ville bilen ha drygt 0,8liter/mil. En skillnad på 3deciliter per mil. Ganska anmärkningsvärt! Men som sagt är det bara rykten och det talas ju så mycket...

Re: Bränsleförbrukning

Postat: sön 25 jan 2009, 22:48
av Speedo
Intressant.... men det är faktiskt väldigt sällan jag ligger på över 3k rpm.

Nu har vi haft Toyotan en vecka. Det var alltså en Avensis Touring 1.8 VVT-i -02. Enl. färddatorn har den tagit ganska prick en liter - samma turer som vi brukar köra med Mazdan som ligger kring 2dl mer/mil. Så dom korta turer vi tar är nog helt klart inte bra förbrukningsmässigt. Blir intressant att se nu när vi flyttar till huset, 1.2mil från stan. Då blir nog statistiken bättre för bägge bilarna, och dom mår säkert även bättre av att få sträcka på benen lite mer och att motorn verkligen hinner bli varm under turerna. Men jag räknar med att Toyotan med sina nymodigheter och moderniteter såsom variabla kamtider (VVT-i), Leanburn, 0.4L mindre motor samt det faktum att den ju är 12år nyare borde dra minst 2dl mindre per mil. Tiden får utvisa.

Re: Bränsleförbrukning

Postat: mån 03 aug 2009, 07:05
av Kurtex
Semester 2009. Åkt 167 mil med farthållare fullpackat bagage 2,2i sedan (snart 31000mil) sällan över 3000rpm. Resultat 0,77 liter milen. Drog mindre bensin än föra semester(ca 0,90), bytte då tändstift och luftfilter. Hade i år i däcken 2,7kg bör tilläggas!

Re: Bränsleförbrukning

Postat: mån 03 aug 2009, 11:44
av Speedo
Wow! Det var inte dåligt. Något jag märkt är hur otroligt stor skillnad det gör beroende på vilken fart man håller. Skiljer över en dl/mil mellan 90 och 110.

Såg att jag här ovan skrev om Toyotans förbrukning. Nu sedan vi flyttat till huset och det är sommar osv, så ligger förbrukningen på 0.73, vilket känns helt okey. Ganska mkt mindre än vid kortkörningarna i stan i vintras mao. ACn tar dock en hel del har jag märkt - nog kring en dl extra/mil.

Re: Bränsleförbrukning

Postat: mån 03 aug 2009, 18:42
av Mazd
Ja, det var fina siffror för en 2,2i 12v tycker jag. (Har jag nog aldrig kommit i närheten av. Aldrig under 0,8 lit/mil i alla fall.)

Re: Bränsleförbrukning

Postat: mån 03 aug 2009, 19:21
av Speedo
Ja, vi kanske har fel på våra 12v:s, Mazd :evil:

Men mycket lufttryck i däcken skall inte underskattas, fast jag har kring 2.4, vilket är över rek ändå iof. Sen som sagt hastigheten... skulle vara intressant med en teststräcka i 90km/h. Fast du Mazd har väl testat dina Mazdor under samma förutsättningar. Hur mkt mer tar 2.2i per mil?

Du får snart göra en vetenskaplig test på det här, hehe. Kör bägge bilarna exakt samma sträcka med full tank, i lugnt tempo. Tanka sedan fullt och kolla av. Låter kanske enkelt, men man måste ju ha ett vettigt resmål och att väderförhållandena är så lika som möjligt...

Re: Bränsleförbrukning

Postat: mån 03 aug 2009, 20:28
av Mazd
Tror inte vi har något fel, Speedo... Men man ska aldrig säga aldrig...

Min 2,0i 16v tar ca 0,74 lit/mil och min 2,2i 12v tar ca 0,84 lit/mil när jag kör till vardags vilket innebär största delen landsvägskörning.

Re: Bränsleförbrukning

Postat: mån 03 aug 2009, 21:00
av Speedo
Otroligt att 16v:n är i princip lika snål som Avensisen, trots den stora åldersskillnaden. Färddatorn säger på den 0,72 nu. Då är det visserligen mest 1,2mils körningar med lite stadskörning däremellan, så jag vet inte om det räknas till "blandad körning" då men. Det visar ju tydligt på hur långsamt utvecklingen gått när det gäller motorer (och bilar i allmänhet). Jämfört med datorer då. Och det är ju faktiskt inom just det området som bilar utvecklats, dvs där datorer är inblandade (färddatorer, sensorer för ditt o datt, gps, displayer etc.)