Vanliga rost ställen

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Vanliga rost ställen

Inlägg av mazdalover »

vanliga rostsställen

golv: trösklar, balkar, bredvid balkar, baljor bakom bakhjulen, baljor framför framhjulen, plåt skarvar

dörrar: falsningarna på insidan när man öppnar dörren kittet släpper = rost

bagagelucka: vid handtag och skylt belysningen och falsningarna

skärmar: infästning till stöfångare både fram och bak och vid övergång till tröskel, skärmkanter bak rosten kommer inifrån

detta är vad jag har fått upleva med mina 3 st 626

mvh mazdalover
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vanliga rost ställen

Inlägg av Speedo »

För att förebygga rosten i skärmkanterna bak brukar jag årligen skruva lös dörr-kontakterna (1 skruv) och sedan ta en flaska tunnflytande rostskydd och trycka på medan jag vevar runt slangen inne i hålrummet.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Clean67
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:32

Re: Vanliga rost ställen

Inlägg av Clean67 »

Mazd skrev:En ofrånkomlig tråd! Tänkte börja på en dylik men visste knappt var jag skulle börja.

Värsta roststället jag haft på båda bilarna är nog insidan av tröskellådan, vid bakre domkraftsfästet.
Anledning: Grussprut från framhjulen antar jag.
Lösning: Brukar ta i lite extra och använda 1,5mm plåt när det gälller trösklarna så nya rosten får lite att bita i. Kanske vore idé med ett extra litet stänkskydd under tröskeln halvvägs mellan hjulen som man ser på en del Saabar?

eraezer: Ang det Du skrev om reservhjulsbaljan. "Slabba på karosserikitt". Menar du att du stryker ut ett lager karosserikitt som skydd eller?
HJÄLP ! Mazd, känner du någon som kan rostlaga trösklarnas inre/yttre bakkant för en rimlig peng ? Jag bor i Norrköping, så "Sörping" känns ju inte särskilt avlägset.... Med sprillans nytt avgassystem och nybeställda vinterdäck kan jag inte behöva ge upp min 88:a NU , som f.ö. funkat perfekt sedan köpet -90. Yttre trösklar tidigare bytta, skärmkanter bak, tank ,kylare liksom fjäderbensfästen bak. Tuff Kote behandlad -92, borde nog ha gjorts några gånger till under 23 000 mila resans gång. Can´t just let go, so PLEASE HELP ME !!/ Clean67
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vanliga rost ställen

Inlägg av Mazd »

Ja du Clean67... Skulle gärna ge dig ett handtag om jag inte hade så mycket på rostlagningslistan själv... Dessutom jobbar jag mycket nu så jag hinner inte med mitt eget heller... Ska kolla med en kille utanför Linköping som håller på med bilar, om han kan eller vet någon som är bra på plåt.

Klart att du inte ska ge upp Mazdan!!!

Vänta för f*n!... Jag har ju en braskassett-kund i Norrköping (Vikbolandet) som jobbar med bilplåt kom jag på...
Joakim Dylltegen heter han. Tel. 073-806 26 09
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Clean67
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:32

Re: Vanliga rost ställen

Inlägg av Clean67 »

Tack, Mazd för engagemanget ! Rapporterar senare hur det går med min lilla världskatastrof. För övrigt är jag djupt impad över allas kunskap och mekartalanger. Min begränsar sig till yttre bilvård och allmänt bilintresse, men när allt kommer omkring är det det inre och undre som räknas. Särskilt när det gått 21 år. Önskade att orostider kunde bytas ut mot orost-tider.
Clean67
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vanliga rost ställen

Inlägg av Mazd »

Några orost-tider får vi nog aldrig uppleva, haha!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vanliga rost ställen

Inlägg av Speedo »

Lycka till, Clean67! Skönt att det finns ett givet ställe på nätet att vända sig till när man får strul med GY (Golden Years):n va? :lol:

Jag fixar inte heller större rostangrepp själv, utan är "beroende" av andra för det och vet hur det känns. Skönt nog har jag nu skaffat hus som jag flyttar in i under Februari, med redigt garage där jag tänkt försöka fixa så mkt som möjligt själv. Svets är nog iof inte det översta på priolistan, men det kommer väl såsmåningom...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar