Avluftning av kylsystemet

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Avluftning av kylsystemet

Inlägg av Speedo »

eraezer skrev:Avluftning sker på följande sätt:
Skruva bort kylarlocket
Sätt en hand över öppningen så att det blir tätt
Pumpa (kläm) på den övre kylarslangen
Det kommer då att byggas upp tryck som du känner mot handflatan
Håll slangen ihop klämd
Lätta lite försiktigt på handen och systemet kommer då att "fjärta" ut lite luft

Ett annat sätt, som jag inte lyckas med, är att starta motorn med kylarlocket av och på så sätt få ut luften. Det andra sättet verkar dock säkrare.

Tänk på att glykolen inte är nyttig så tvätta händerna ordentligt efteråt.
Tack för det, eraezer.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Avluftning av kylsystemet

Inlägg av Speedo »

eraezer: Hur märker man att man har luft i systemet? Känns svårt att avgöra om men verkligen har ett urluftat system. När jag bytt kylarvätska osv så har jag bara gjort så att jag låtit motorn gå riktigt varm, med kylarlocket av och fyllt påefterssom det sjunkit undan. Men då kan jag alltså mycket väl ha kvar luft i systemet mao.

Måste ta och testa din metod. Men skall motorn vara helt kall när man sätter igång och börjar pumpa med kylslangen?

Edit: Kom på att jag i somras bytte en smal kort slang som läckte kylarvätska, och satt vid insugningsröret nära ventilkåpan. Kan det vara vätskan som gick till tomgångsmotorn? Får man även bort luft därifårn med metoden ovan, och kan det ha något med mina kallstartsvarvtalproblem att göra?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Avluftning av kylsystemet

Inlägg av eraezer »

hur kall/varm motorn ska vara hänger bara på hur tåliga händer du har ;) Jag tror inte att det spelar någon roll, jag gjorde det när den var kall, fast det var visserligen över 20grader utomhus då.

Om man har luft i systemet kan det bli lite struligt för ISC'n (kom ihåg att det inte är en motor utan en tomgångsventil, vanligt namn för alla system är IAC (=Intake Air Control) och för våra motorer heter det ISC (som jag inte kommer ihåg vad det var förkortning för nu)).
Varvtal på tomgång kan påverkas, när man bromsar in kan varvtalet dippa lite för mkt.
ISC'ns renlighet påverkar lite mer, men luft i systemet kan bråka en hel del det med.

Slangen du bytte var nog den du tror att det är.

Då du fyllt systemet som du gjorde har systemet haft en möjlighet att avlufta sig själv och när du då var klar hade du nog inte någon luft i systemet.

Tar man å pumpar till det börjar fisa ut lite vatten istället för bara luft tror jag att man är klar med avluftningen.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Avluftning av kylsystemet

Inlägg av Speedo »

Ok, då borde jag inte ha nån luft nu, men kommer testa din metod som sagt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Avluftning av kylsystemet

Inlägg av mazdalover »

jag har ett annat knep på detta, jag lossar vattenslangen till tomgångsmotorn. startar motorn, sedan sätter jag fingret för slangen när det börjar att rinna vatten ur den och håller den där tills det börjar att komma vatten från tomgångsmotorn, sedan på med slangen snabbt och spänn åt. kör motorn lite varm på tomgång med kylar locket och sen stäng av motorn så den får svalna. sedan är det bara att kolla att expansions tanken har glykålvatten så den kan suga in lite vatten

mvh mazdalover
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Skriv svar